Met Jezus’ komst is het Koninkrijk gekomen. Dat betekent dat de tempeldienst niet meer nodig is; het wees naar Hem maar kon nooit de relatie met God werkelijk herstellen. Wie gelooft moet dus niet stilstaan bij het oude, maar het nieuwe leven aanvaarden. God werkt door.

Gemeente van onze Heere Jezus Christus, heeft u wel eens gemanifesteerd? Een beetje raar misschien. Ik bedoel geen occulte sessie. Een nieuw fenomeen: manifesteren. Het leven creëren wat jij graag wilt. De schrijver van je eigen levensverhaal te worden. Je stelt je iets voor, je beeldt het je genoeg in, dat het er eenmaal is, je kunt er van uitgaan dat het eenmaal zal komen. Je wilt een kamer in een stad. Je gelooft erin. Je stelt het je lang genoeg voor. Of honderdduizend euro verdienen, dan komt dat een keer?!

Het lijkt alsof Jezus het over zoiets heeft. Gelovig manifesteren. Als je maar genoeg geloof hebt… Als je het maar genoeg inbeeldt. Leven met God wordt een soort leven op rozen?

Het probleem alleen is: dit schuurt met onze dagelijkse ervaring. Het is gewoon niet waar dat alles wat je je maar genoeg inbeeldt of voorstelt, dat je dat zult krijgen. Pastoraal is het hard en ongelukkig. Hoeveel mensen hebben niet om genezing? En dan nog horen: je hebt niet genoeg geloof. Of: er is een zonde in je leven.

Wat bedoelt Jezus dan? Over die berg: een christen heeft nog nooit een molshop weten te verplaatsen. Toch zegt Jezus: als we geloof genoeg hebben, kunnen we bergen verzetten.

We lezen dit soort teksten vaak individualistisch. En uit de context. In apps verlies je soms ook de betekenis uit het oog. Daarom lazen we een langer stuk. Ik wil kijken naar wat hier nu gebeurt. Die vervloeking van de vijgenboom, de intocht in Jeruzalem, Jezus reinigt de tempel.

Wat gebeurt er? De intocht in Jeruzalem. Jezus op een ezel. De verwachting van de Messias. Heb geloof, zegt Jezus. Wat bedoelt Jezus? Als je een klein beetje thuis bent in de bijbel en je ziet deze lijn dat wordt duidelijk dat een belofte in vervulling gaat. God heeft door de profeten beloofd dat er een moment komt dat God zal terugkomen naar Zijn volk. God zal ingrijpen, Zijn volk redden, de wereld vrij maken. Troost, troost, mijn volk. Uw God is in aantocht. Ga je mee? De vreugdebode zal voor Hem uitgaan.

Zo begint Markus het evangelie. De stem van een die roept in de woestijn. Maakt zijn paden recht. Markus schrijft het evangelie en wil zeggen: dit gaat nu in vervulling. Hier opnieuw. De profetie uit Zacharia gaat in vervulling. Je Koning is in aantocht – bekleed met gerechtigheid en zegen. Hij komt op een ezel.

Hier is God Zelf die tot Zijn volk komt. Hij komt de wereld redden. Het tweede, wat erbij komt, we lazen dat uit Maleachi, dan is het eerste wat Hij doet naar de tempel gaan. Wie zal die dag doorstaan? Hij is als het vuur van een edelsmid. Hij zal de zonen van Levi zuiveren. Jezus komt tot Jeruzalem. Hij reinigt de tempel. Legt de dienst stil. Drijft de wisselaars uit. Met andere woorden, wat doet Hij daar: Jezus maakt een einde aan schijnheiligheid, onreinheid. De tempel is de plek van gebed, aanbidding, verzoening. Maar in die tempel staat de religieuze mens centraal. Het is een rovershol geworden. Mensen die in opstand zijn gekomen tegen de Allerhoogste. Jezus maakt er een einde aan. Dit moet een huis van gebed zijn. Jezus maakt een einde aan die hypocriete tempeldienst. Net als die vijgenboom: die is ook vruchtloos geworden.

Dit gaat wel een stapje verder. Dit is geen renovatie. Of herstel in oude glorie. God komt Zelf naar Zijn volk toe. Dit is geen renovatie maar totale vernieuwing. Een nieuwe tijd. Het oude is voorbijgegaan. Het nieuwe is gekomen. De tempel is niet meer nodig op de wijze als voorheen. De bijbel maakt duidelijk dat de tempel iets voorlopigs heeft. Uiteindelijk kunnen de offers niet werkelijk de relatie met God herstellen. De tempeldienst is een weg naar God, maar maakt niet mogelijk dat God onder de mensen woont.

Jezus wil niet alleen herstellen. Hij wijst naar totale vernieuwing. Hij is de tempel! Breek deze tempel af en Ik zal deze in drie dagen opbouwen. Ik ben de nieuwe tempel. Ik ben de nieuwe plek van gebed en verzoening. Hij heeft ons geheiligd met Zijn offer. Er is geen tempel meer nodig. Net zoals er geen kaars nodig is als de zon schijnt. Net zoals in het nieuwe Jeruzalem.

Een beetje lange inleiding om bij de berg uit te komen, vers 23. Misschien begrijpen we waar de berg over gaat. Dat is natuurlijk de Tempelberg. Dat gaat over de tempeldienst. Op het moment dat God op het toneel verschijnt, als er verzoening is gedaan: dan heb je de tempel niet meer nodig. Je kunt het oude achter je laten. Dat bedoelt Jezus.

Als je geloof hebt, dan hoor je niet meer bij die oude tijd. Alles is nieuw geworden. Ik heb al je zonden in de zee geworpen. Gedragen aan het kruis. De relatie met God is hersteld. Daar is de tempel een beeld van.

Geloof! zegt Jezus. Je kunt een directe relatie met God hebben. Je kunt volkomen vrij zijn. In het licht van de Vader gaan staan. Niet stilstaan in de schaduw.

Jezus zegt niet: als je gelooft kun je bijzondere dingen doen. Alsof wij alle bergen kunnen verplaatsen. Nee. Het nieuwe leven blijft niet staan bij de Tempelberg. Gods werk gaat door. Misschien zie je dat vandaag de dag niet. Komt het Koninkrijk van God nog? Jezus zegt: het komt in Mij.

Dus niet stil staan bij het oude. Geloven is altijd in een wereld die haaks staat op Gods bedoelingen. Als je gelooft, gaat het beter? Nee. Juist geloven als het moeilijk wordt. Een directe relatie met God. God die met je meegaat. Daarmee rekenen en leven. Als het lijkt dat de zaken God uit de hand lopen, dan zegt Jezus: geloof! Geen ‘Stil maar, wacht maar…’, nee. Zeggen: Jezus is Heer. U zult Uw werk voltooien.

In geloof heb je het oude achter je gelaten. Maar dat betekent niet passief worden. Op het moment dat je gelooft dat het komt en doorgaat, dan ga je bidden. God schakelt je in. Bidden voor iets waarvan je zeker weet dat het gaat gebeuren. Als je denkt: het komt niet goed, waarom zou je dan bidden?

God doet wonderen, zeker. God herstelt. Maar lang niet altijd en iedereen. Het Koninkrijk komt wel. Is er. Nu al. Een situatie: hoe moet ik verder?! Je weet: er is een Zoon die aan de rechterhand die bidt. Een Geest die bidt met onuitsprekelijke zuchtingen. Gods werk gaat door.

Bidden is een uitdaging. Je zult geraakt worden door de situaties waardoor je bidt. Je komt in beweging. Ik zei vanmiddag nog tegen mijn vrouw: wat als er een pandemie komt? Wat als er oorlog komt? Je kunt er niets aan doen toch? Nee. Dat is niet waar. Biddend krijg je nieuwe hoop. Je krijgt gedachten hoe je tot zegen kunt zijn.

Het gaat niet om een hoopvol manifesteren. Integendeel. Als het van ons zou afhangen… Dat betekent niet dat God, met eerbied gesproken, een soort webwinkel is. We betalen wat en God geeft wat we vragen. Nee.

God zegt: Ik kom zelf. Ik ben onder jullie. Je beseft niet half dat Ik weet wat je nodig hebt. Dat Ik jouw welzijn op het oog heb. Geloof je dat het Koninkrijk komt? Geloof je dat? Als je dat gelooft, maakt dat je leven anders. Als je de Vader bidt, geeft Hij Zijn Geest.

Amen.

Protestantse Gemeente Gouda, St. Janskerk, zondag 12 februari 2025, 17 uur. Schriftlezing Maleachi 3:1-4 en Markus 11:1-26.