Door de Bijbel heen is een constante lijn van Gods plan: redding van Zijn kinderen uit Israël en van de volken. Jesaja voorziet een maaltijd op de berg des HEEREN – die kon er alleen komen vanwege het offer van Jezus als het Lam van God. Er zijn twee wegen; wie het evangelie links laat liggen, zal uiteindelijk omkomen.
Een maaltijd…
Geliefde gemeente,
Mijn vrouw en ik lezen de Bijbel het jaar rond. En met de predikantbijeenkomst van de Geref. Bond doen we dat ook.
In Jesaja komt veel voorbij. Ben je dankbaar voor wat nog komt? Meestal zijn we blij met wat geweest is. In Jesaja kan je prachtige profetieën vinden. Ook veel ach en wee. Oordeel en vernietiging is niet Gods door. De genadeboodschap komt steeds terug. Als golfbeweging. Hoop en verlossing. Je ziet het aankomen uit hoofdstuk 24. Ondergang en heil. Hier gaat het over danken voor verlossing.
Een paar dingen over Jesaja 25. Vanuit de stilte van een verwoeste stad. Wat geen stad meer mag heten. Kijkt u wel eens journaal? Je hebt er wel een beeld bij. Dan gaan we opwaarts. Het gaat over een berg. Een feestmaal met uitgelezen gerechten. Vanuit het dal naar de vreugde. Dank voor verlossing. Zo mag het worden ervaren. De HEERE heeft wonderen gedaan. Hij heeft de stad volledig verwoest. Hij is ook een vesting voor geringen en armen. Tegen geweld en razernij.
Een feestmaal. Wie mogen er zijn? Wie zijn er genodigd? Ik hoor over een sterk volk. Gods volk. Ook uit de volken. Wat een perspectief klinkt er al in door. De vernietiging klinkt ook. God heeft daar geen plezier in. Hij wil uit de volken uitnodigen voor het feest. Let eens op het woordje uit ‘alle’ volken. Een heilsplan voor de wereld. De uitnodiging voor het feest!
Wat gaat er gebeuren op het feest? Een feestelijk moment gebruikte een koning vaak voor mededelingen. Er breekt een nieuwe tijd aan. De aankondiging van een volstrekt nieuwe tijd. Dood en verval die al zo lang heersten: die worden verslonden. De sluier zal worden verwijderd. Tranen zullen worden weggeveegd. Alle volken krijgen zicht op de enige en machtige God van Israël. Hij is de God van alle volken. De dood wordt tot een volstrekt einde verklaard. Dan is het feest. Vanaf dat feestmaal, je mag daar deel van uitmaken: dit is onze God. Wij hebben Hem verwacht. Dit is de HEERE. We zullen ons verblijden in Zijn heil. Je hoeft dus nergens anders te zijn. Er is maar een God.
Is het helemaal feest? Geen alverzoening. Een verbluffend contrast. We schrikken ervan. De realiteit van de zonde. Het klinkt afschrikwekkend. Geen vrijbrief om een leven te leiden: genade wordt groter? Geen vrijbrief voor leven naar eigen zin. Jesaja grijpt Moab aan. De zonde wordt vertrapt, vernederd. De zegen gaat voorbij aan wie zich identificeert met Moab. Er blijft een sluier. Gezicht in de mest. Geen sluier, maar modder. Onrein, viezigheid. Wat een drama. Jesaja wil die beide kanten laten zien. Twee wegen. Jesaja laat vooruitblikken. Vanuit de verwoesting. Opwaarts kijken naar de berg. Naar de feestmaal kijken. Zorgvuldig samengesteld. Twee wegen: naar het leven en het verderf.
Laten we vooruitkijken naar de toekomst. God heeft deze wereld zo liefgehad dat Hij Zijn Zoon zond. Als wij ons richten op het verlossende werk van Zijn Zoon kan je opkijken. Dan kan je dankbaar mee zeggen: dit is de HEERE. Wij hebben Hem verwacht. De hand van de HEERE zal rusten op deze berg.
Die berg; waar moeten we aan denken? De dood wordt overwonnen. Tranen worden afgewist. Jezus. Aan welke berg denk je? Jezus’ kruis. Zijn bloed vloeide. Voor onze verlossing. Een Lam dat geslacht werd. We zien dan Jezus. Het gaat duizelen. Diezelfde Jezus is de Gastheer. Jesaja 25 zitten we nog maar! Jesaja 25 zegt al veel over het Opstandingsleven. Er is de realiteit van de dood. Die zal er zijn. De dood. De dood blijft dood voor wie zich niet voor het evangelie opent. Comfort, veiligheid, macht?! Stekker eruit, klaar? Dan is er niets meer…
Je voelt het al aankomen vanuit het nieuwe verbond. De vervulling. Er is een perspectief op het leven. Golgotha markeert dat punt. Er zijn twee wegen. Jezus ging daar. Hij is daar afgehaald. En het graf. Aan de andere kant: de donkerte. God heeft de dood voor goed verslagen.
En nu is het wachten op de laatste dag waarop de koning-gastheer is gekroond. Hij zal alles naar de voltooiing brengen. Verlang je daarnaar? Wanneer zal dat zijn? Dat U alles nieuw maakt.
Openbaring geeft meer uitleg. Meer dan ik kan uitleggen. Er zijn dingen die we kunnen snappen. Het feest van de Koning wordt afgebeeld. Een bruiloftsmaal. Gods volk is gereedgemaakt. Omdat de dood door Zijn dood is overwonnen. In gedachten terug naar Golgotha. Denk eens nog verder terug. Exodus. Zijn volk. Daar in Egypte. Hij bracht verlossing. Hoe konden de eerstgeborenen worden gered? Door het bloed van een Lam. Openbaring, Jesaja, Exodus. We kunnen er nog meer bij doen. De vergelijking met een galadiner. Proef je er iets van? Met die waarschuwende toon. Om Zijn weg te volgen. Er is geen andere God.
Terug naar de Heere Jezus. Hij maakte bekend dat Hij het Paaslam is. Hij moest geofferd worden. De bruiloft is gekomen. Zijn vrouw heeft zich gereedgemaakt. In Openbaring wordt het steeds duidelijker. Er klinkt een uitnodiging. Vorige week hadden we avondmaal. Schrijf: zalig zijn die geroepen zijn tot het avondmaal van de bruiloft van het Lam. Zicht op de toekomst. Wie is het die daarvoor nodigt? Dat is de Gastheer. Dezelfde uit Jesaja 25. En Hij leidde Zijn volk uit. Gastheer en Bruidegom.
Hoe herken je daarin het feest van Jesaja 25? In Jesaja 25 wordt het contrast geschetst. Er zijn twee kanten. God zal alle tranen afwissen. De dood zal niet meer zijn. Een belofte. Er is ook een andere kant. Het Lam is verandert in een Overwinnaar. De dood van Zijn tegenstander en zijn volgelingen. Dramatisch hoe het met hen afloopt. Openbaring wijst daarop, hoe het afloopt. Kennen de mensen met wie je omgaat Jezus?
We gaan naar een afronding. Die twee kanten kunnen je afschrikken. We leggen de waarschuwingen graag bij een ander neer. Laat je niet ontmoedigen. Jezus zelf sprak, Hij gaf Zijn leven. Volkomen verzoening – daarvoor offerde Hij Zijn leven. De wereld niet verloren laten gaan. Resoneert dat in uw hart?
Dankend voor die belofte mag je weten: we moeten Moab niet volgen. Dat wil je ook niet. Ik wil met de HEERE zijn. Hem ontmoeten! Ook hier in deze kerk aan de tafel getuigen. Leven met Hem. Dat je daar dankbaar van wordt. Een feestmaal met uitgelezen gerechten. Hoe zal dat zijn?
Johannes zag de stad, neerdalen van God. Als een Bruid. Voor haar man sierlijk gemaakt. God zal bij hen wonen. Zij zullen Zijn volk zijn. God zal hun God zijn. God is erbij. Wat een ontmoeting. Zou je anders willen? Kijk je uit naar die ontmoeting? Zalig zijn zij die geroepen zijn tot de bruiloft van het Lam. Dit zijn de waarachtige woorden van God. Laten we het daarbij houden.
Amen.
Hervormde Gemeente Reeuwijk, Ichthuskerk, zondag 22 september 2024, 18.30 uur. Schriftlezing Jesaja 25: 1- 12; Openbaring 19: 6-9 en 17-21 en Openbaring 21:1-5.