De apostel Paulus wijst op Christus als het gaat om de rechtvaardigheid. Alleen door de wet van God volkomen te houden kunnen wij de zaligheid verdienen maar sinds de zondeval is geen mens daartoe in staat. Toch heeft God de weg tot de eeuwige leven geopend door Zelf naar deze wereld te komen: het werk van Christus is het Evangelie van genade. Het Woord van het geloof is heel dichtbij gekomen om met de mond beleden te worden en met het hart geloofd dat Christus uit de doden opgewekt is. De weg van het geloof is eenvoudig en helder.

Romeinen 10 vers 8-9: ‘Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken. Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden‘. 

De gerechtigheid van het geloof getuigt van genade

  1. Dat Woord van het geloof is heel dichtbij gekomen
  2. De weg van het geloof is eenvoudig en ook helder

1. Dat Woord van het geloof is heel dichtbij gekomen

Gemeente van onze Heere Jezus Christus, wat u kiest dat krijgt u. Dat geldt ook de zaligheid. Paulus heeft in herinnering gebracht dat als u door de werken van de wet de hemel wilt verdienen, dan kan dat. De weg van de wet nooit afgesneden. Maar dan moet je wel volkomen dag en nacht, zonder ooit af te wijken. Maar het loopt niet goed af. De eigen gerechtigheid schiet tekort. Eindigen in eeuwige verdoemenis.

Maar het is niet nodig zegt Paulus. Vers 6. De rechtvaardigheid die uit het geloof is. Vanmorgen schoon shirt. Maar gesteld dat er bosbessenjam overheen zat, mijn vrouw had me niet laten gaan, maar dan had je niets gezien want toga er overheen.

Dat is een persoon die gerechtigheid. Christus. Niet naar boven opklimmen en Christus naar beneden halen. Of Christus naar boven halen. Nee iets heel anders. Vers 8: ‘Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken‘.

Paulus laat die gerechtigheid tegen ons spreken als dat het een Persoon is. Dat Woord is nu heel dichtbij gekomen. Gerechtigheid en leven hoeven niet op een hele bijzondere wijze verkregen te worden. Door in de hemel op te klimmen of in de afgrond af te dalen. U kunt hier in de kerk, de fontein het water van het leven, kunt u hier aanraken. Alleen maar te geloven en aan te nemen. Gods Woord is klaar. Dat Paulus nu spreekt enkel uit het geloof te ontvangen.

Zo komt Hij in Bethlehem en hoeft Hem alleen maar aan te nemen. Zovelen Hem aangenomen hebben, die heeft Hij de volmacht gegeven. Daar zit het op vast he. Markus 10. Als een kind aannemen. Zo u het niet aanneemt als een kind, u kunt het Koninkrijk niet ingaan.

Hier een tientje. Twee broertjes vooraan. Opa kunt u dat wel missen? Wel dankjewel opa zeggen. Maar die oogjes van blijdschap hebben dat allang gezegd. Ontvangen als een kind.

Hij is niet ver weg, Hij is nabij. Kus de Zoon. Dat hebben we u gepreekt zegt Paulus. Het Woord heel eenvoudig. In mond en hart. Aan de cipier: geloof in de Heere Jezus Christus u en uw huis. Niet dat u dit of dat hebt. De verlossing vraagt niets van uw kant. God heeft alles voorzien in Christus. U hoeft uw dankbaarheid niet terug te betalen. Het is heel eenvoudig. Een klein kind kan het proeven en gered worden.

Zo stelt Paulus die twee manieren van zalig worden tegenover elkaar. Als mensen zeggen het zo moeilijk. Dan altijd nog aan het wurmen met de wet. Natte ogen in de Heilige Oorlog. Er zit in mijn tranen nog zoveel modder. Onmogelijk als er een enkel gebed zonder zucht tot mij moest worden gebracht.

2. De weg van het geloof is eenvoudig en ook helder

Het enige wat gevraagd wordt is geloof. Genade door het geloof. Het is niet academisch. Het is geen theologische conferentie. Het raakt iedereen van ons direct. Mensen die op eigen werken vertrouwen. Die boodschap van de hoogste prioriteit. Ook in onze tijd mensen die het zoeken in eigen werken. Als ik briefjes zou uitdelen: gaat u naar de hemel?

De een zegt waar andere een puntje aan kunnen zuigen, ik ging graag naar de kerk. Ik hoor Jezus niet. Antroposofisch. De weg is eenvoudig en helder. Paulus gaat in vers 9 het uitleggen. Vers 9: ‘Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden‘.

Paulus gaat nu kort en krachtig de inhoud geven van het Woord dat hij preekt en de medearbeiders. Volledig aannemen. Dat Jezus Christus Heere is. Kurios. Vertalen equivalent in het Nieuwe Testament: dat Jesus Jahweh is. Dat God door Hem de vloek heeft weggedaan. Uit dit is de gerechtigheid en het leven eenvoudig te ontvangen. Enige wat het van ons vraagt is belijden met de mond en oprecht met het hart geloven.

Jezus de Jahweh. De wereld geschapen en onderhoudt. Deze is Mijn geliefde Zoon in Welke al Mijn welbehagen is. Petrus heeft beleden bij de visvangst. Thomas belijdt het mijn Jahweh en God. Die belijdenis gaat tegen de tijdgeest in. Dat Hij als de Kurios erkend moest worden.

Dat is zo mooi van Bijbelse woord belijden. Homo loggio van lego, niet bouwsteentjes, maar ik zeg. Hetzelfde zeggen. In de bank zeggen en Amen zeggen. Als grootvader. Als degenen die op de brandstapel gestorven zijn. Je zegt hetzelfde als het Woord. Je zegt Amen.

Wat ons redt he. En u zult het herkennen. Als je ziek bent en alles in het hoofd. Is het wel echt en recht. Het klaagt je aan. Wat mij redt is niet dat ik een ander mens geworden bent. Het gaat om wat u met het mond belijdt. Avondmaalstafel.

Avondmaal alleen voor bijzondere mensen. Als er een tweede tafel zou zijn, dan helemaal van de zotten. Hebben het formulier niet gelezen. Dat ik midden in de dood lig, en zaligheid buiten mijzelf in Jezus Christus zoeken.

Niet dat ik belijd. Maar Jezus Christus. Onze hele positie hangt af van die ene Persoon wat Hij heeft gedaan voor Zijn Vader. Jezus en de opstanding. Deze overtuiging is tegelijkertijd verbonden met dat God Hem uit de doden opgewekt heeft. Het gaat niet zomaar over geloven dat het onmogelijke is gebeurd. Nee de symfonie dat alles omgekeerd is. Daar begint de herschepping. Jezus Christus de enige Overwinnaar uit de eigen opstanding uit de dood.

Romeinen 5 vers 9: ‘Veel meer dan, zijnde nu gerechtvaardigd door Zijn bloed, zullen wij door Hem behouden worden van den toorn‘. Romeinen 1 vers 18. God toornt tegen de zonden. Wij in onze dwaasheid konden weten uit de schepping. God voorstellen als een koe en krokodil. Met dwaasheid geslagen. Mannen niet mannen zijn en vrouwen geen vrouwen zijn. Ons land. Halloween. Vreselijk. Krankzinnige wereld. O jullie maken de kinderen bang. Doodskisten mogen op straat worden gezet. Dwaze wereld.

Te oordelen. Jezus Christus overeenkomstig het Evangelie. We worden niet gered door iets wat we moeten doen, maar door te aanvaarden wat God gedaan heeft. Belijden hetzelfde zeggen. Opstanding uit de dood. Calvijn regelmatig: er wordt van Zijn opstandig vermeld dat maakt de vrucht van Zijn dood. Maakt het effectief. God heeft Hem uit de dood opgewekt.

Geliefden, mensen die zichzelf christen noemen en tegelijkertijd die opstanding niet geloven. Van Gennep Leiden hoogleraar. En een ander Jezus allang in het graf. Zulke mensen waren ook in de oude kerk. Jongens als Christus niet is opgestaan zegt Paulus, Bijbels dicht, Fonteinkerk maar verkopen voor appartementen. Maar nu Christus is opgewekt. Het Evangelie is heel dichtbij ons. Het vraagt ons alleen wat onze eigen harten kunnen geloven. Zullen eindigden in de volkomen verlossing.

Iets speciaals. Wat is een christen? Vele die zich christenen. Professor zei: houd er nou mee op, ik word misselijk van Jezus bij jullie. Noemt zich ook een christen. Niet dat wat rechtvaardig is en wat niet. Die hebben het over het Evangelie maar kennen het Evangelie zelf niet, kunnen dwalen over het Evangelie. Kom je bij Paulus niet mee weg. Als je met je mond belijdt en met het hart gelooft. Anders blijft de toorn van God op je.

Het gaat om Jezus. Concrete Mens geleefd op deze aarde. Geboren uit Maria. In een kribbe gelegd. En alles over Hem. Over Hem. Hij, Jezus Christus, is het op essentiële waarde voor het geloof. Niemand anders kan een fundament leggen. Paulus onderstreept twee dingen: Jezus is Jahweh en dat God Hem uit de doden heeft opgewekt.

Handelingen 18 vers 17 ze preekten Jezus en de opstanding. Johannes alles op z’n kop zegt: Kurios. De naam zoals in het Oude Testament Jahweh. Waar Mozes zijn schoenen voor uitdeed. Hij is erbij. Dat zeg ik ook in 2024. Alles is geschapen in zes dagen. Als u dat niet gelooft, dan heb je geen God. Gaan we een miljard jaar slapen tot God dat ook voor elkaar heeft?!

Het gaat niet over tegen goddeloosheid van anderen ingaan. Het gaat om persoonlijk geloof. Hij gaat de oorspronkelijke toestand herstellen. Waar wij uitgevallen door de zonden. Jezus is Jahweh. Daarom zijn we hier in de kerk en verkondigen aan de wereld. Christelijk geloof begint niet met gevoel maar met wat waar is. Als je dat gelooft werkt dat een onuitsprekelijke vreugde.

Onze positie hangt af van deze Persoon. Dat hebben de apostelen gepreekt. In Hem woont heel de Godheid lichamelijk. Zoals de Heilige Geest in Maria een eitje brengt. En ook als twaalfjarige in de tempel. Dat Jezus werkelijk uit de doden is opgestaan. Dat is vitaal, kardinaal. Die wordt door velen ontkend.

Hij was werkelijk dood. Water en bloed gescheiden. Geen adem. De ogen die zo’n meedogen hadden gesloten. Voeten van die het goede boodschappen samengebonden. Wie dat niet gelooft is geen christen. Lees 1 Korinthe 15. Werkelijk, radicaal. Paulus dat Hij opgestaan is, dat maakte hem ziedend. Met kop en staart uitroeien. Maar toen op weg naar Damascus Christus hem tegenkwam.

Anders begraafplaats onzin met al die teksten. In Jezus ontslapen. Veilig in Jezus’ armen. Het is onzin. We wachten op de dag der opwekking. Nee zegt Paulus. Christus is opgestaan. Hij is opgestaan om onze heerlijkmaking. Romeinen 1 vers 3 en 4: ‘Van Zijn Zoon, (Die geworden is uit het zaad van David, naar het vlees; 4 Die krachtelijk bewezen is te zijn de Zoon van God, naar den Geest der heiligmaking, uit de opstanding der doden) namelijk Jezus Christus, onzen Heere‘.

Het ultieme bewijs is de opstanding. Niet de opstanding waar wij in geloven aan het einde van de tijden. Maar direct naar Zijn begrafenis. Hij is begraven op vrijdagavond direct voor de zaterdag de sabbat. En op zondagmorgen opgestaan. God heeft met Zijn opwekking al Zijn woorden bevestigd.

Die straks in heerlijkheid zal komen. Waarom stierf Hij dan? Omdat Hij als tweede Adam, laatste Adam. Het werk van de eerste Adam te verzoenen. Hem die geen zonde gekend heeft tot zonde gemaakt. Opdat wij zouden worden rechtvaardigheid voor God. Hij op de derde dag opgestaan. We kunnen niet geloven in de opstanding zonder te geloven in de ernst van de toorn van God. Wat Hij heeft uitgeroepen: Tetelestai.

De aarde beeft. Heidense schrijvers getuigen ervan. Stikdonker. Graven opengegaan. Pas verschenen nadat Hij verschenen is. God wacht er geen uur mee dat Hij opgewekt is. Die opwekking van Christus bevestigd ook dat Hij alle vijanden overwonnen heeft, satan als een bliksem uit de hemel gevallen.

Christus heeft geleefd uit dat vertrouwen. Andere Trooster zal geven als Ik opgewekt ben. Dat geloven we geliefden. Dat geloof maakt ons een christen. Zo verwachten wij Hem op de wolken van de hemel. Dat heeft Hij gezegd tegen de hogepriester Kajafas. Om te oordelen de levenden en de doden.

Dit weten we dit wordt werkelijkheid. Op de maandagmorgen. Of aan het solliciteren. Of bij de bakker of slager. De graven worden geopend. Degenen die in Christus zijn als eerst opgenomen worden. Die buiten zijn aan de grond genageld.

Niet dat ze niet gered konden worden. Maar aan hun eigen mening vasthielden. Romeinen 8. Die zullen allen aan Christus gelijk zijn. Zonder zonden en zonder verderf zijn. Zo belijden we met mond en geloven met het hart. De heilsfeiten. De feiten in de geschiedenis van het heil.

Amen.

 

Zondag 3 november 2024 – Fonteinkerk Hersteld Hervormde Gemeente Katwijk-upon-Sea, Holland – ds. R. van Kooten – Schriftlezing Romeinen 10 vers 1-12