De apostel Paulus benadrukt dat Christus Overwinnaar is, Hij is de grote Generaal die Zijn overwinningstocht door deze wereld maakt. Zo zijn de predikers dienaren van het kruisevangelie van vrije genade. Het is een aangename geur ten leven en tegelijkertijd voor allen die niet geloven een reuke ten dode. 

2 Korinthe 2 vers 14-16: ‘En Gode zij dank, Die ons allen tijd doet triomferen in Christus, en den reuk Zijner kennis door ons openbaar maakt in alle plaatsen. Want wij zijn Gode een goede reuk van Christus, in degenen, die zalig worden, en in degenen, die verloren gaan. Dezen wel een reuk des doods ten dode; maar genen een reuk des levens ten leven. En wie is tot deze dingen bekwaam?’.

Christus de Generaal

Dank van en bemoediging voor door de overwinningstocht van het Evangelie. Tweeerlei uitwerking: dank en bemoediging.

Gemeente is een preek nog belangrijk? Het doel. Drie vacatures. Goed te horen wat Paulus ervan zegt. Lyrisch over. Over een bepaald type prediking. Omdat Gods Geest opnieuw doet zien wat de prediking is.

Paulus doet dat onder moeilijke omstandigheden. Zijn prediking afgekraakt in Korinthe. Superpredikers. Zij verwachten het van de welbespraakte prediker. Paulus niet en wat verwacht je van zo’n zwakke Man aan het kruis.

Arme gemeente. Hoeveel steekt hij in eigen zak? Raakt dat Paulus? Ik dacht het wel. Titus. Om de band weer te herstellen. Maar hier de toon anders. Paulus ziet alles in het licht van God. Krijgt overzicht en weer goede moed.

In Troas een zeer goede ervaring opgedaan. God gaf een geopende deur voor het kruisevangelie. Betekent vele ontvingen het in de harten. Macedonië, Noord-Griekenland. Dan moet het eruit: God zij dank die ons altijd doet triomferen.

Gebeurt dat vandaag de dag nog? Ja, ik dacht van wel. Je krijgt soms als het kruisevangelie predikt harde kritiek. Mensen verlaten zelfs de gemeente. En dan opeens hoor je van geopende harten. Als het ware opeten. U dominee en kerkenraad doet een goed werk.

De kracht van het kruisevangelie werkt door. God zij daarvoor de dank die ons doet triomferen in Paulus. Wat ziet Paulus? Beeld van een overwinningstocht. Groot generaal die terugkeert. Komt terug in de stad. Voorop in de stoet magistraten. En de soldaten en de oorlogsbuit, en krijgsgevangen. En de generaal met een scepter of lauwerkrans. Echte processie, overwinningstocht. Zie daar denkt Paulus. God maakt de grote overwinningstocht, en Christus is de grote Generaal.

Welk instrument gebruikt Christus daarbij? Wie schakelt Hij daarbij in? Paulus en zijn medewerkers. Voor zover wij in Christus blijven. Laten spreken in de Heilige Geest. Dan zegt hij Christus is altijd aan de winnende hand, ook vandaag.

Ook als het kruisevangelie tegengesproken wordt? Ja, Paulus loopt altijd in de overwinningstocht van Christus mee. De een zegt als krijgsgevangene. Ooo gearresteerd en doorboord door het zwaard. Tegelijkertijd door de Heere Jezus ingewonnen.

Enerzijds loopt als hij als een krijgsgevangene en anderzijds als een dienaar. Dat besef is ook belangrijk vandaag. Wat moeten dominees leren? Niet zelf te willen scoren. Mensen zeggen een dominee gehoord te hebben wat een geweldig spreker. Dominee die voortdurend de eer van de Heere dient. En als de gemeente dat niet doet, dan gaat het niet goed. God haat dat.

Nederig gemaakt en o zo zwak en kwetsbaar in zichzelf. Maar hij preekt Christus. Door de kracht en gave van de Geest. Er zijn preken die jubelend ontvangen worden maar geen uitwerking hebben. Wordt met blijdschap ontvangen maar verschroeide aarde. Verdrukking en dan vergaat alles.

Maar is de dominee diep afhankelijk van de Heere, dan valt de dominee weg. Zijn genade altijd voor ons genoeg. Als ik zo zwak ben, Zijn kracht tot een hoogtepunt komt. Nogmaals dan valt de dominee weg. God zij dank. In de overwinningstocht van Christus mede doet triomferen.

Paulus zegt die prediking van Christus gaat van God uit. Aan wie? Die Hem helemaal niet kenden. In hem schildert God Christus uit. Vrijwillig op het kruishout wegdroeg. De straf die ons de vrede aanbrengt was op de Gekruisigde. In Zijn offer heeft God een welbehagen. Vanaf het kruis deelt God die vrede uit. Geef je verzet tegen Mij en het kruis nou eens neer. Je eigen ongeloof en ergenis.

Zo legt Paulus Christus als Gods vredesvoorstel aan ons hart. Dan niemand meer Die u liefheeft die ik vanmorgen aan uw hart leg. Geur van aangenaamheid. Evangelie centraal staat. Misschien heeft Paulus gedacht aan die wierook ter ere van die Generaal.

Paulus en vooral zijn prediking ruimt naar Christus. Op alle plaatsen. Mooie getuigschrift wat mensen kan krijgen. Dominees kunnen krijgen. Goed voor de ouderen, fijn voor de jongeren. Daar zeg ik niks van. Maar het mooiste getuigenis? God in Christus die geur van Christus aangenaam maakt. Ik heb ze zelf ook meegemaakt.

De geur van Christus opgesnoven. Geïnhaleerd. Dan kun je er niet meer buiten. Zonder dat eigenlijk niet genoeg. Zei iemand: die prediking stinkt in de neusgaten van God. Want wij zijn voor God een aangename geur. Onder hen die zalig worden en hen die verloren zijn.

Let daar goed op als mensen die zeggen die Christus prediking die ken ik nou wel, die boeit me niet. Zelfs als iemand dat zegt, valt God in de rede: die is altijd aangenaam voor Mij. Als dat voor u niet zo is, dan stinkt u voor Mij.

Als Christus Zich laat vrijwillige laat dopen door Johannes de Doper. Doopwater, doorwater in. Te sterven voor ons in de kruisdood. Als Hij opstaat uit het water. Dan een duif. De Heilige Geest. Dit is Mijn geliefde Zoon in Welke Ik Mijn welbehagen heb. Zo gaat het ook op de berg van de heerlijking. Vuren Hem aan over de dood en de uitgang uit Jeruzalem. Dan klinkt ook een stem uit de hemel. Dit is Mijn geliefde Zoon. Luister naar Hem alleen. Zegt Hij vanmorgen ook.

Begrijpt u nog beter wat Paulus in vers 15 zegt. Wij zijn door de prediking ook een aangename geur voor God. Efeze 5 vers 2. Overgegeven als een slachtoffer als een aangename geur voor God. Voor hen die gered worden en die verloren gaan. Dan wordt het heel spannend. Die prediking heeft tweeërlei uitwerking. Er zijn mensen binnen en buiten de gemeente verloren aan het gaan. Die zijn bezig zichzelf te gronde te richten.

Iemand die een zware parfum gebruikt. Wat stinkt dat mens. Een ander zegt: stinken? Ruik juist lekker. Meer theologisch. Tora, eerste vijf boeken van Mozes. Volgens rabbijnen: Leefregel ten leven. Of voor anderen een regel ten doden.

Jezus in Bethanië en dan Maria giet een zalfolie over het hoofd van Jezus. Maar Judas stikt erin. Hij vindt het luchtvervuiling. Geldverspilling. Maar hoe is dat voor God en Christus? Zij ruiken in de zalfolie de kruisdood. Wat is dat dan met Judas? Gedreven door carrieredrift. Zo had Judas Jezus niet voorgesteld. Zo stikt hij erin. Leidt voor hem tot de eeuwige dood.

Kan nog. Vriendelijk in de preek tot het graf en de door van die Kruiskoning geleid. Blijft jezelf. Maar je ziet er niets in. Ergert je misschien wel. Wat deze wereld te bieden heeft. Kunt redden met een beetje godsdienst. Dominee voel me goed. Ik weet niet wat deze Kruiskoning mij te bieden heeft.

Of je voelt je eenzaam. Of een ander. Als God nou eens zou geven wat die ander heeft. Kruis moet door eigen geloof en verlangens. Wat moet ik er dan mee dat de liefde van God in mijn hart wordt uitgestort. Ik krijg ademnood zei een vrouw in Ede. Goed gevoel de kerk uit ga. Ik ga ook weg en kom niet meer. Dan wordt die aangename geur een doodsgeur die leidt tot in de eeuwige dood.

Moet dat zo blijven? Nee gemeente. Die Kruiskoning die leeft. En tot u spreekt, u mag mij wel wegdenken. Goede geur verspreid. Die door het geloof in Hem verlost, bevrijd worden. Dominee Boer zei eens een keer: de heerlijkste bevrijding. Van eigen ik, mensenmoordenaar, wereld die voorbij gaat. Levensgeur die leidt uit het leven tot het eeuwige leven.

Waar leidt dat dan toe? Dat een kind zegt dat je Amen daarop zegt. Amen zegt met je hele hart. Daarom die prediking zo aangenaam. Niemand die u meer liefheeft. Wat een genade. Kostbaar bloed tot een volkomen bedekking. Die pleit voor het kruis en nog pleit. Vader ze weten echt niet wat ze doen als ze U en Mijn afwijzen.

Wat heerlijk dat Hij heel onze oude mens de dood en het graf mee innam. Met Hem begraven. In Zijn dood betrokken geraakt. Maar God heeft Hem opgewekt door de Heilige Geest een nieuw leven te geven. Je mag geloven het is voor altijd over. Het opstandingsleven om voor altijd te leven.

Adem mag halen. Opstandingskracht in jouw leven ontvangt. Getrokken met touwen van liefde. Naar de Heere Jezus die nu voor je pleit. Je zonden wegneemt. Lieve kinderen Hij is een Advocaat zegt Johannes. In alle zwakheden te hulp wil komen. Die in en met Hem strijdt. In Zijn overwinningskracht elke dag Zijn overwinningsovervloed geeft. Almachtig. Al wat u ontbreekt schenkt u zo gij het smeekt mild en overvloedig.

Ik loof en ik dank God de Vader die Hem aan ons gegeven heeft en wegschenkt. In Hem leerde geloven en liefde gaf en dat God ons

Broeder in Sint Annaland. Eerst niet in was. Preek mij Christus. Dan verspreid God een aangename geur. Die door Hem door de knieën gaan. Die Hem vanmorgen aanbidden. Al je heil alleen van Hem verwachten. Zo is Hij nog een levensgeur. Hij is de enige weg tot de Vader. De Vader die Hem in ons liefheeft met een eeuwige liefde.

Zo voor God een aangename geur voor hen die gered worden en die verloren gaan. Daar stem je mee in, bevend, en toch stem je ermee in. Vers 17. Wie is ertoe bekwaam? Hoofdstuk 3, onze bekwaamheid is uit God. Niet handel bedrijven, geen winnend zaakje voor onszelf. Bieden het allerkostbaarste aan. Gaat me niet om uw portemonnee of likejes op sociale media. Maar gaat om het hart.

Liefde van Christus dringt hem. Die uit mijn mond het Evangelie hoort en die rijke geur opsnuift, die ruikt niet mij maar Christus. Die ons heeft liefgehad. Die Christus hoort, hoort de Vader spreken. Hier in Putten en in Ede. Hoort naar Hem. En uw ziel zal eeuwig leven. Die u liefheeft met een eeuwige liefde. Die daarom u trekt in de prediking met een eeuwige liefde.

Amen.

 

Zondag 10 november 2024 – Nieuwe Kerk Putten, Holland – ds. P.H. van Trigt – Schriftlezing 2 Korinthe 2 vers 12 – 2 Korinthe 3 vers 6