De aangrijpende werkelijkheid van de komst van de Heere Jezus Christus is dat Hij is gekomen om het zwaard op aarde te werpen. Het gaat over de geestelijke strijd, over de strijd die is aangevangen sinds de mens in zonde is gevallen en God de moederbelofte heeft gegeven dat Hij vijandschap zal zetten tussen de slang en de vrouw. Hij is de vrede, Hij is de Vredevorst en wil de vrede brengen. En door het werpen van het zwaard brengt Christus de vrede door zondaren met God te verzoenen.
Mattheüs 10 vers 34: ‘Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard‘.
Het zwaard op aarde geworpen
Een opmerkelijk woord, zeer opmerkelijk woord. Waar we toch met elkaar steeds de vrede voor ogen hebben en de vrede zoeken. Zelfs onze Heere en Heiland noemen Hij is onze vrede. Vrede, zo lijkt het in de samenleving wel een toverwoord. Veel over gezegd en geschreven. Soms haal je je schouders op, wat is dat voor vrede? Kortstondige we staken de vuren en even daarna laait het weer op en lijkt het wel of de bijl er nog steviger op inhakt.
Vrede, wat is dat. De Bijbel spreekt van vrede, echte vrede. De Heere Jezus is de vrede zeiden we. Jesaja: Vredevorst en vrederijk. Dank- en loflied. Hoe lieflijk de voeten van degenen die de vrede brengen. Vrede, vrede. Als we kijken naar de tijd waarin we leven. Kerst. Engelen vertelden van de vrede. Hoe was het? Ere zij God en vrede op aarde in de mensen een welbehagen.
Knipperen met onze ogen en wrijven onze ogen uit. Klopt dit wel, dat Jezus de Vredevorst nota bene zegt Ik ben niet gekomen om de vrede te brengen. Maar het zwaard op aarde te brengen. Jezus spreekt van strijd en het voeren van oorlog.
Eerlijk is eerlijk, dit konden we toch verwachten? De eerste kerkdienst in het paradijs de Heere Zelf sprak en de ene na de andere onder handen nam. De Heere dat kostelijke woord gesproken: Ik zal vijandschap zetten. Tussen de slang en de vrouw. En tussen het slangenzaad en vrouwenzaad.
Daar kunnen we niet omheen als we die zaken lezen. Strijd, onenigheid, twist en tweedracht. Hoe is dat te rijmen met vrede, te verbinden met vrede? Laat me dit mogen zeggen dat er vrede komt. Messiaanse rijk met vrede. Dat de zwaarden niet meer getrokken worden. Maar nou het punt dat kan er niet komen zonder de strijd, zonder de oorlogsvoering van de Vredevorst. Dat kan er niet komen zonder die realiteit: het zwaard op de aarde.
Mag ik een vergelijking maken. Wij leven in een vrij Nederland tussen aanhalingstekens. Want zo vrij is het niet altijd meer. De Heere mag niet alles zeggen, laatste woord, het volle gezag. We leven in een vrij Nederland. Gedenken elk jaar op 5 mei de bevrijding, en 4 mei gedenken we de gevallenen.
Die vrijheid die we genieten, die 4 mei, heeft levens gekost. Happy eerden in Normandië moesten komen. Strijd gekomen en aldus vrede gekomen. Zo spreekt Jezus. Vrede maar dat kan niet nadat de zwaard is gekomen.
Jullie heulen met de satan. Ook al zijn jullie er niet gediend, daar heb je vanmorgen van kunnen horen, nochtans zal Ik vijandschap zetten. In de Evangeliebediening gezegd worden er moet strijd geleverd worden. De Heere Jezus levensgroot voor Zich ziet een voorstelling van vrede met God zonder strijd. Alsof God geen vijandschap heeft met zondaren.
Ik ben gekomen om het zwaard op aarde te werpen. Dat woord werpen is het beste woord. Letterlijk Ik ben gekomen niet om de vrede op aarde te werpen maar het zwaard op aarde te werpen. Hoe komt de Heere Jezus hierbij? Hij zegt wees er op voorbereid als je Mij liefhebt, dat je ook tegenstand op aarde hebt. Leer van Mij dat als je mij liefhebt, dan krijg je de hel op je. Als je Mij kust, dan de hel tegen.
De Heere Jezus die de discipelen macht geeft om wonderen en tekenen te doen. Mooi ze zijn hier alle twaalf genoemd. Uit te gaan naar het huis van Israël. Om gehoor te geven en de Zijnen te ontvangen. Kunnen zonder voedselpakket gaan. Ze moeten gaan in het besef zie Ik ben het u zendt.
Kijk eens hoe geweldig. Wat de Heere aan Zijn twaalf jochies uit te werpen. De onreine geesten uit te werpen. Exorcisme. Duivelsuitwerping. En die mensen van alle kwalen beter te maken. Vers 6 aan het huis van Israël. Preken dat het Koninkrijk nabij is gekomen. Doden opgewekt, duivelen uitgeworpen. Allemaal gekregen van de Heere. Niks is verder nodig. En de resultaten zullen er zijn.
Dan voelen wij wel aan dat de Messiaanse tijd aangebroken is. Het vrederijk van het wolf en het lam samen kunnen liggen. Moet ons vandaag aanspreken. Elke keer geconfronteerd met de wolven die de schapen bespringen en doden. Overigens ook in dit gedeelte als schapen tussen de wolven gezonden.
Die tijd komt dat de wolf en lam samen zullen liggen. En niemand meer zegt ik ben ziek. Die tijd breekt aan. Nou opgelet, dat gaat komen, zegt Jezus nou ga je in Mijn Naam uit, houd er rekening mee dat verzet je deel zal zijn. Vers 16. Overlevering voor de rechtszalen. Synagoge. Als er ook zal zijn het voorgeleid worden voor stadhouders.
Als er is pijn en verdriet. Dan is het belangrijk dat u volhoudt. Vers 26. Vanwege de omstandigheden het er bij zult laten zitten. Een discipel niet meer dan zijn here. Vreest niet. Waar de werkelijkheid met de dood bekopen, is het kan je je leven gaan kosten. Vrees die lichaam en ziel kan doden. Belijd Mij, die zal Ik belijden voor de Vader.
Maar waar u verloochent, daar zal Ik straks u verloochenen voor de Vader. Moet u eens over nadenken. Twaalf discipelen. Judas ook bij. Houd er maar rekening mee. Waar het hart zit van de discipelen. Volhouden. Meent niet dat Ik gekomen ben om vrede op aarde te brengen. Ik ben gekomen om het zwaard op de aarde te werpen.
Wat gebeurt er? Luister goed. Meent niet. Dus Jezus zegt. Maak je geen illusies. Draaf met je eigen gedachten op een bepaald moment niet door. Denk niet dat het geloofsleven geen strijd is. Beide benen op de grond. Denk nou niet dat Ik gekomen ben om zogezegd naar Jeruzalem te wandelen en de Romeinse bezetter van de troon te halen.
Geen geplaveide weg. Ik werp het zwaard erin. Let erop dat Hij is gekomen met dat doel. Vader, Ik ben gekomen om Uw wil te doen. Om vijandschap te zetten. De Heere waarschuwt voor dagdromen. Dat woord van de profeet Mijn gedachten zijn niet uw gedachten. U denkt aarde aards. Ik denk uit de hemel. Ik moet strijd leveren. Niet keurig ceremoniën uitvoeren.
De vrede komt niet zoals u denkt dat die komt. Mijn Koninkrijk komt door het zwaard. Gemeente ik denk dat het goed is die woorden meent niet en die vrede, die woorden wegen voor onszelf. Dan geen ruimte voor oorlogstoestand tussen de Heere en ons. We maken er snel van de Heere is toch liefde.
De ijdele waan van de trotse wordt getroffen. Let erop op het voorgaande dat het wat gaat kosten. Niet moet wijken voor Hem uit te komen. Ook niet als het je leven kost. Dan wordt het duidelijk het is voor of tegen Christus. Tweedracht tussen vader en zoon, dochter en moeder, schoondochter tegen de schoonmoeder op. Lees het zelf maar. Huisgenoten worden elkaars vijanden door het zwaard van Christus.
Hoe zit dat dan? Heel eenvoudig gemeente als het Woord kracht doet, het omhelzen door Christus een kostelijke werkelijkheid, dan is het daar waar dat niet wordt gedeeld haat en nijd. Neutraliteit bestaat niet. Altijd waar Christus werkt is er ergernis, familieruzies, scheidslijnen.
Zullen we het u gewoon maar laten zien uit de Schrift? Het heeft zich namelijk voorgedaan. Zie de apostel Petrus. Ze lusten z’n boodschap van Jezus is de Christus niet. Ze moeten maar zien wat Paulus overkomt. Uit de synagoge geworpen. Halfdood op straat achterlaat.
Wat Opendoors schrijft. Wat in Nigeria gebeurt. Wat er gebeurt in die landen waar het het heftigst is, wat er in China gebeurt. Komt die hele bende die tegen Christus is op en wordt niet gepruimd. Komen scheidslijnen. Daarom wordt het gezegd in het Evangelisatiewerk je moet het altijd samen doen.
Zeker als je het op de Bijbelse leest zet van twee getuigen. Dat is ook daarom dat we horen in het evangeliewerk dat er een klap in gezicht gegeven wordt. Naar buiten met handen en voeten te herkennen is. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen maar het zwaard.
Kijk, Hij wilde vrede. Maar dat gaat in de weg van strijd. In de weg van sterven. Nou komen we bij deze dingen met elkaar te delen. De Heere Jezus die Zelf het zwaard op aarde werpt is Zelf door het zwaard getroffen. O Jeruzalem luisterde je nu toch maar naar Mijn woorden. Wat het zwaard van de Geest met u wil. O weende u nu maar. In verzet tegen de Heere blijft leven.
Dan treft Hem het zwaard en wordt Hij gedood. Dan zegt Hij uiteindelijk door het zwaard gedood te worden, de schapen verstrooid. En daarna zoekt Hij ze weer op en zegt vrede. De overwinning behaalt. En nu vanmiddag u, zeg eens, kent u de kracht van het zwaard van de Geest?
Want gemeente als wij de Heere Jezus gaan liefkrijgen, gaat nooit zonder smart, benauwdheid. Angsten van de hel mij getroffen. Wij weten de schrik van de Heere. Juist daarom gaan we nu uit. En dat betekent capituleren. Dat is het leven van het geloof. Ik ben als vijand opgezocht, gearresteerd. Ik ben verzoend geworden.
God ontmoeten betekent aan jezelf sterven. Aan je vijandige wil. Met verslagenheid van je hart aan Gods voeten liggen. Ik heb kwaad gedaan. Tranen van smart en berouw. Dat zwaard werkt boete. Christus Ik geef vrede, Ik voor u. Ik geef waar Ik voor de vrede heb betaald. Ik voor u.
Gemeente, zo werkt dat in het leven. Eerlijk is eerlijk. We moeten niet met zoethoudertjes komen, woord aanpassen. Dan zegt de Heere het raak in het gezicht: zo niet. Waar het leven met Hem is, gemeenschap met Hem geboren, ook inhoudt dat je afgewezen wordt, bespot wordt.
Moet u vers 34 lezen. Gaat het dwars door de gezinnen heen. Die ouwe met die ouderwetse ideeën. Met dat geloof. Met dat altijd maar wijzen op bekering. Dat geloof in Jezus. Mijn kinderen zeggen ook weleens, pa nou moet je erover ophouden anders kom ik niet meer. Dat hebben we te wachten. Dan maar te zwijgen? Nee. Voorleven. Laten merken. Ik heb Jezus lief.
De realiteit is waar de liefde met Jezus dringt, daar weten we dat de Godsontmoeting allervreselijkst is. Je zou een bastaard van een vader zijn als je je kind aan de helhond zou laten. Ja ze bidden nog voor het eten. Maar leven ze met Jezus? Vader op z’n sterfbed: ik zeg het nog een keer vlucht tot Jezus. Zwaard van de Geest is als een chirurg als een heilzaam snijden. De kroon erop wil zetten. Spreken we mee met Mattheüs 10. Dat zwaard heeft me getroffen maar u bent mij meer waard dan mijn man, mijn vrouw, waardij meer waard dan zoon of dochter.
Geen scheiding met U. Die het zei: Een kus van Jezus’ mond is me meer dan de zwarte grond. Ik kan het gewoon in het menselijk verkeer zeggen. De vrouw van Job. Joh, vloek God. Nee, nou spreekt je als een van de zotinnen. Mijn Verlosser leeft. Waar Hij mij alles is, daar blijft Hij mij alles.
Mooi he. Later samen nog weer zeven jongens en drie meiden gekregen. Ik lees nergens dat het een andere vrouw was. Ja, Ik ben gekomen om het zwaard op de aarde te werpen. De Heere zegt Ik heb gezegd, hoor.
Amen.
Zondag 26 januari 2025 – Rehoboth Hersteld Hervormde Gemeente Voorschoten, Holland – ds. J.W. van Estrik – Schriftlezing Mattheüs 10 vers 26-42