De strijd om de ziel is de geestelijke strijd die er woedt. Het gevaarlijkste is wel als de strijd niet wordt herkend -‘vrede, vrede en geen gevaar’. De apostel Paulus roept op om de gehele geestelijke wapenrusting aan te doen. In het strijdperk van dit leven zijn zowel Gods kracht als de Gods wapenrusting onmisbaar.
Gemeente, we leven in een tijd dat we veel van oorlogen horen. Vorig jaar juli geen oorlog in Israël. Drie jaar geleden, juli 2021, geen oorlog in Oekraïne. Zelfs linkse partijen vinden dat de wapenrusting uitgebreid moet worden. Wapens geproduceerd. Vanavond gaat het ook over een oorlog maar geen letterlijke maar een geestelijke strijd.
Het besef om toegerust te zijn voor een letterlijke strijd is gegroeid, maar zien we ook dat we in de geestelijke strijd toegerust moeten zijn? Het belangrijkste voor uw veiligheid is niet of Nederland wel genoeg luchtafvoergeschut heeft. Maar of u de wapenrusting van God aan heeft. Antwoord maar. Efeze 6 vers 10 en 11: ‘Voorts, mijn broeders, wordt krachtig in den Heere, en in de sterkte Zijner macht. Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels‘.
Dat is een Bijbelwoord wat Paulus geeft aan zijn broeders, medegelovigen in Efeze. In het strijdperk van dit leven is:
- Gods kracht onmisbaar;
- Gods wapenrusting onmisbaar.
1. Gods kracht onmisbaar
We hadden het er zojuist al even over, maar een vraag die we vanavond helder moeten hebben. Staat u weleens stil bij de veiligheid van uw ziel? Dat u kunt zeggen het is wel met mijn ziel. Mijn leven ligt in de hand van Jezus Christus, ik mag Zijn eigendom zijn. Gaat om de veiligheid van uw ziel.
Als het niet helder is, hoe kunnen we dan nog ontspannen door het leven gaan. Kan het?! Niet alleen het lichaam kan in gevaar komen ziekte en geweld, maar uw ziel ook. Het besef om oorlog enigszins gegroeid maar ook de geestelijke strijd of doen we er luchtig over? Of zegt de geestelijke strijd ons niets, dat kan ook.
Wat is de meest grove, absurde fout die een soldaat kan maken in een strijd? De verkeerde strijd. Misschien valt dat wel mee. Wat is de meest, grove fout handelen alsof er geen strijd is. Al het ware vrolijk fluitend door een mijnenveld kuieren. We voelen aan dat is niet een beetje link maar dodelijk gevaarlijk. Als je niet meteen omkeert, is de dood dichtbij. We voelen allemaal aan het is spotten met je leven.
Zo is het in het geestelijke ook. Zonder dat u bewust bent dat er een vijand die uit is op de ondergang van uw ziel. Vrolijk fluitend langs de linies van de vijand. Zou die dodelijke gerustheid juist in onze tijd en ons werelddeel
Amuletten en toverformules. Geestelijke strijd uit zich in allerlei rare dingen. Dan denken die geestelijke strijd die valt bij ons wel mee. Dat er niet een is die uit is op de ondergang van onze ziel. Dat in Nederland in 2024 niet aan onze ziel getrokken wordt. Als we dat niet merken, heeft de boze geen werk aan ons. Als het ware kant en klare hapje. Die dodelijke gerustheid is veel gevaarlijker dan al ons falen en struikelen in de strijd. Ik voel mijn kracht bezwijken. Maar in die grote benauwdheid bent u tenminste van het gevaar bewust. Gevaar is het gevaarlijkst als we het niet herkennen als gevaar.
Misschien denkt iemand: strijd? Ik zie er niets van. Ik ben de kwaadste niet. Dat kan zijn in eigen ogen. Maar zien we dan wel onze grote zondigheid? Is Christus onze gerechtigheid. Als dat niet zo is, dan bent u in dodelijk gevaar. Dan is het niet vreemd dat u geen strijd heeft want in vrede met de vijand van uw ziel. In de ban van de boze en u bent er nog tevreden mee.
Ondertussen staan we aan de verkeerde kant van de strijd. Als het anders is door de Heilige Geest vijand met de slang geworden, nee hebt leren zeggen tegen de oude natuur, leven in een godzalig leven. Dat kan niet anders en gaat gepaard met geestelijke strijd. Waar we hebben leren leven en vrede hebben gevonden met God, dan gaan alle alarmbellen rinkelen in de hel. Dan probeert hij te stoken. De satan kan het niet aanzien, een gruwel in zijn ogen. Al die goede dingen die God uitwerkt in ons leven, en dat is typisch satan, probeert hij kapot te maken. Strijd tegen de duivel. Blokkades op te werpen in de omgang met de Heere, omgang wandelen met Hem.
Wat is die geestelijke strijd? Het is niet voor niets dat Paulus dit schrijft aan Efeze. Wat probeert satan in te werpen? Als u vanavond Efezebrief doorleest, zes hoofdstukken geen lang boek. Hoofdstuk 4 begint net verdeeldheid. De vijand probeert altijd verdeeldheid bij de ander te zaaien dan hoeft de satan het zelf niet meer te doen.
Efeze 4 vers 14. Door dwaalleer. Noodzakelijkheid en volkomenheid van de zaligheid te vertroebelen. Efeze 4 vers 17 terugval oude leven. Vers 25 bij tegenspreken. Vers 28 stelen, vers 29 leugen.
Paulus zegt het tegen gelovigen. Hoofdstuk 5. Bedroeft de Heilige Geest niet. Losbandigheid, dronkenschap. De gevaren zijn legio. Het is een strijd. Het is niet voor niets dat bij het belijdenis doen tegen u gezegd is welkom in de strijd. De strijd is niet voorbij. Te midden van die strijd waarschuwt Paulus als het ware voor die landmijnen.
Daarom is het nodig om staande te blijven zijn er vijf dingen nodig:
- Zien we dat die strijd er is?
- Zijn we ons ervan bewust dat de geestelijke strijd behoort tot de meest intensieve strijd? Dat de ongerechtigheid zich zal vermenigvuldigen. De druk opgevoerd. Zien we, niet zomaar geestelijke strijd maar een trap erboven.
- Zien we dat we toegerust moeten zijn in die geestelijke strijd, een wapenrusting nodig en de Heere nodig, in eigen kracht gaat het niet.
- Zien we dat we vertrouwend op eigen mogelijkheden finaal verliezen en ondergaan.
- En ten vijfde zien we op Jezus Christus en het werk door Hem volbracht. Waar Hij voor altijd leeft en voor ons te bidden. Bidden voor al Zijn kinderen. Denk aan Mozes die met de handen omhoog staat dat het volk zou winnen, dat is wat de Heere Jezus doet.
Waar we op onze eigen kracht vertrouwen, kunnen we het niet, maar met de Heere gaat het. We kunnen en mogen het niet van onszelf verwachten. Wacht op de Heere, zongen we in Psalm 27. Verlaat u op de Heere. Dit toont ons dat het in de Heere ligt. Diezelfde boodschap klinkt helder in de preektekst: ‘Voorts, mijn broeders, wordt krachtig in den Heere, en in de sterkte Zijner macht’.
In de Heere in Hem alleen kracht in onze zwakheid. Je kunt het ook vertalen met laat u sterken in de Heere. Dat is enerzijds een oproep. Laat u sterken in de Heere. Dat laat ook zien dat we het zelf niet kunnen. Die bekende woorden uit Johannes 15. Ik ben de Wijnstok en gij de ranken, die in Mij blijft draagt veel vrucht. Zonder Mij kunt u niets doen, echt niets.
Erken elke keer voor de Heere. Of denken we dat we met bidden veel kunnen doen? Maar zonder de Heere kunnen we niets doen.
Dominee Schortinghuis in achttiende eeuw vijf nieten. Vijf keer streep door onze hoogmoed. Ik wil niet, ik kan niet, heb niet, ik weet niet, ik het niet, ik deug niet. Totaal afhankelijk bent van de Heere. Waar u het in het strijdperk van dit leven vanavond van Hem verwacht, de uitkomst van Hem verwachten, die kiest de welgebaande wegen. Maar onmogelijk waar u het van God verwacht, kunt u niet teleurgesteld raken. Geen van Zijn woorden laat Hij ter aarde vallen. Alle beloften in Hem ja en Amen. Als een aansporing maar tegelijkertijd horen als een belofte.
Onze krachteloze kracht geven, ons geesteloze de Geest geven, dat toont Hij in Efeze 6. Dit betekent vanavond hier en thuis hoeft om te komen in de geestelijke strijd. Hij wil. Hij heeft er vreugde in. De Heere Jezus Christus naar deze aarde gezonden. Hoeveel meer moet Hij nog tonen? Verwacht het niet van uzelf maar van Hem. In die weg is het Soli Deo Gloria. Als het bij ons niet niet niet is, Hij heeft recht op ons leven.
2. Is Gods wapenrusting onmisbaar
Dat zien we in vers 11. In Efeze en vandaag. Tot hoever kunnen we die geestelijke strijd voeren? Genesis 3 vers 15. De Heere de rug toegekeerd. Ik zal vijandschap zetten. Dat beloftewoord daar is die geestelijke strijd begonnen.
Daar zeg de Heere niet je hebt door eigen toedoen in geestelijke strijd gestort, nu zelf eruit komen. Nee Hij wil kracht geven en middelen om staande te blijven in die geestelijke strijd.
Kinderen, weten jullie wanneer Paulus deze brief heeft geschreven en waar? Dan snappen we waarom Paulus over de geestelijke wapenrusting schrijft. Door wie bewaard? Soldaat heeft een wapenrusting aan. Paulus heeft tijd te kijken naar al die onderdelen. Paulus had verder niet zoveel te zien in die gevangenis. Door de Heilige Geest ziet hij in die wapenrusting.
Die onderdelen. Elk onderdeel een preek opzich. Een gordel. Gordel van de waarheid is het Evangelie. Soldaten een jurk aan. Trokken wat op en deden die gordel om om te kunnen bewegen. Als die soldaat niet kan lopen, dan strijd voorbij. Past zelf maar toe. Anders is het voorbij. Geen zicht op de overwinning.
Paulus ziet ook een borstwapen. Gerechtigheid van de Heere Jezus niet de onze is geworden door het geloof. De Heere wil ons die gerechtigheid toerekenen. Ja in mijzelf niet, maar in Christus. Mag ik voor de Heere zonder verschrikken verschijnen.
Geschoeide voeten. Op de plek waar de Heere ons gesteld heeft en ook het Evangelie door te geven. Als vierde ziet Paulus een schild. Beloften. Stapstenen laat Bunyan zien heb ik al vaker gezegd. Beloften is als een schild tegen aanvallen van satan. Efeze 6 vers 16. Al de vurige pijlen van de boze kunt uitblussen. Dat wil zeggen, voor elke nood, elke situatie in het leven heeft de Heere ons beloften gegeven tegen de vurige pijlen van de boze.
Het vijfde een helm. Uitzien naar de zaligheid. Over het strijdperk van dit leven naar de overwinning. Geeft kracht om te strijden. Dat kunnen we van onze oorlogen niet weten. Maar stel een Oekrainener zou weten over een paar maanden is het over, dat zou moed geven.
En als zesde het zwaard. Dat is Gods Woord. Onmisbaar wapen. Denk maar aan de verzoeking in de woestijn, de Heere Jezus zelf verleid met verdraaide woorden. Niet een twee drie vier doe maar aan maar doet aan de gehele wapenrusting. We kunnen alleen maar tot schade van onze ziel de wapenrusting verontachtzamen, maar ook tot oneer van God.
Hij geeft Zijn Woord. Betaald net het bloed van Jezus Christus. God geeft het, ligt daarin niet de grootste aansporing om die wapenrusting niet te verachten? Want hij is van God. Eigenlijk moeten we vertalen zorg dat jullie bekleed zijn met de wapenrusting van God. Niet vandaag of morgen. Maar gisteren.
Kinderen, als een soldaat op dat moment de wapenrusting moet aandoen, mannen de vijand. Te laat. Altijd in een staat van waakzaamheid en paraatheid te zijn. Die aansporing staat in het tweede deel van vers 11. Opdat gij kunt weerstaan tegen de listige omleidingen, verleidingen van de duivel. In het Grieks methodeias. Methode horen we erin. Toch goed om er enigszins bekend mee te zijn. Dat is een gevaar om erin op te gaan. Dan heeft de duivel linksom of rechtsom nog zijn zin gekregen. Toch goed zijn we erop bedacht in ons leven, hoe hij zijn slag slaat. Ook in onze tijd. Geheime diensten. Methode om slachtoffers te maken. En met wie werken ze samen, ook vrienden in de gaten houden. Of memorabele dag in Rusland. Extra staat van paraatheid.
Paulus: zijn gedachten zijn ons niet bekend. Daarom doet aan. Tot slot tot troost. Opdat gij kunt staan. Niet opdat gij kunt verslaan. Daarin zit een troost. Een christen de duivel niet verslaan. Maar hallelujah, Christus heeft op de kruisheuvel de duivel verslagen. Ja hij spartelt nog rond, en probeert nog veel schade aan te richten.
Maar u en jij die in Christus bent, weet het dat ee overwinning er al is. Onderdeel is van de wapenrusting. Maar de strijd blijft. In een oorlog soldaten even verlof, vakantie. Maar de geestelijke strijd geen vakantie, de duivel ook niet. Maar omdat de duivel verslagen is, de eeuwige heerlijkheid. Niet vanwege onze strijd. Maar omdat Christus de strijd heeft gewonnen. Daarom mogen we het zingen: wij steken het hoofd omhoog, door U door U alleen om het eeuwig welbehagen, want God is ons ten schild in het strijdperk van dit leven.
Amen.
Zondag 21 juli 2024 – Fonteinkerk Hersteld Hervormde Gemeente Benjamin Katwijk-upon-Sea, Holland – ds. C.R. van der Toorn – Schriftlezing Efeze 6 vers 10-20