Daniël is vorst in het rijk van koning Darius en weet zich afhankelijk van God. Driemaal per dag bidt hij met open vensters naar Jeruzalem tot God. De vorsten bedenken een plan en laten de koning een gebod uitvaardigen dat iedereen voor dertig dagen alleen maar tot koning Darius mag gaan die daarmee instemt. Zo komt Daniël in de leeuwenkuil maar het leidt tot verheerlijking van God.


Daniël 6 vers 11: ‘Toen nu Daniël verstond, dat dit schrift getekend was, ging hij in zijn huis (hij nu had in zijn opperzaal open vensters tegen Jeruzalem aan), en hij knielde drie tijden ’s daags op zijn knieën, en hij bad, en deed belijdenis voor zijn God, ganselijk gelijk hij voor dezen gedaan had’.

Gemeente als thema is boven de preek gezet:

Zie hij bidt

Gemeente, vandaag gaat het over Daniël die door koning Darius in de leeuwenkuil is gezet. Ik denk een van de bekendste geschiedenissen in de Bijbel, kinderen kennen het van zondagschool. Wie was Daniël? Een van de ballingen toen Nebukadnezar Israël naar Babel had gestuurd. Twaalf, dertien jaar was Daniël. Fabeltje dat geloof alleen voor oudere mensen is. Daniël, David. Laat de kinderen tot mij komen verhinder ze niet. Voorkomt dat je zonden doet die de Heere verdriet doen.

Daniël had een hoge positie, maakte het zeggen wij. Toen koning Darius aan de macht kwam verdeelde hij het reik in 120 stukjes, provincies. Stadhouders over al die provincies. En drie vorsten stelde hij aan. Om corruptie tegen te gaan. Van die drie vorsten was Daniël de belangrijkste. Net als Jozef bij de Farao. Druk bezet man en had een volle agenda.

Weet je wat mij zo opvalt? Hoewel zo’n drukke agenda, tijd vrijmaakte in de agenda om tot God te bidden. En hij ging daarmee door terwijl God daar helemaal niet in tel was. De Perzen dienden de afgoden. Als we ons spiegelen. Weinig vrije tijd. De meeste werken in een omgeving waar niet of weinig rekening wordt gehouden met God. Daarom hebben we het allemaal nodig dat je tijd inplant voor stille tijd. Tijd om in je Bijbel te lezen en daarover te bidden. Doe jij dat ook? Of denk je stilletjes ik heb dat niet nodig, of veel te druk.

Kunnen je collega’s het merken dat je een christen bent? Dat de Heere Jezus kent en op de eerste plaats staat. Of passen we ons helemaal aan en kunnen mensen het helemaal niet merken dat je hier vandaag in de Nieuwe Kerk bent geweest. Maar is dat slecht voor mijn carrière.

Ik hoop dat dat niet zo is, maar is de reden dat u zich schaamt om voor de Heere uit te komen? Ik ben niet altijd dominee geweest en weet ervan. Dat er respect is bij collega’s en op je wordt gelet.

Dat je niet vloekt. Dat je in de kantine, regelmatig, nee altijd dat je bidt en dankt voor je eten. En als je het niet doet, dat het opgemerkt wordt en je erop aangesproken wordt want er wordt op je gelet.

Er was een voortreffelijke geest bij Daniël. Geest van God woonde in zijn hart. Is dat bij jou ook zo? Voortreffelijke geest en ze daarom met je willen werken. Hoe kan ik het weten? Niet dat ik die nieuwe functie heb maar Uw naam niet gelasterd maar geprezen wordt. We kunnen dat niet zelf maar de Heere wil op het gebed geven. Hij wil er wel om gevraagd zijn.

De vorsten waren op de val van Daniël uit. Trouw aan de koning. Niet nalatig of corrupt. Maar een ding wat rest. Geboden van God daar wil Daniël nooit van afwijken. Heel gemakkelijk kunnen ze koning winnen voor dat plan. Dertig dagen, een maand, de koning de plaats van de goden in te nemen. Wat zou nou de reactie van de koning zijn? Gestreeld door die machthebbers en gaat overstag.

Op het eerste gezicht lijkt het om Daniël te gaan, maar toch gaat het verder. Heeft niet alleen betrekking op Daniël maar het hele rijk. Achter wat de vorsten voorstellen zit de vorst van de duisternis. Die weet als geen ander wat de kracht is van het gebed.

Gebed als de navelstreng naar de Heere. Zoals een baby niet kan leven zonder de verbinding met moeder door navelstreng Ademtocht van het geloof. Zonder het gebed ons geloof gedoemd te sterven. Psalm 116. Want onze God ontfermt Zich op het gebed. En nu werd er sinds de tempel werd verwoest is werd er minder gebeden. En toch waren er Joden die baden in Babel. Daniël was er een en zijn drie vrienden.

Het gevolg dat het volk opgaat in de volken die verstrooid worden. En zo het gebed verstommen en lijkt het plan dat God met dit volk had te mislukken. Want eenmaal moet de Messias uit dit volk gebeuren.

Stel nou voor dat het u en jou verboden wordt dertig dagen te bidden? Zou het erg vinden. Die stille momenten met God missen. Of bidt u nu ook nauwelijks? Bidt je alleen als je in nood bent, met die ernstiger ziekte. Daniël bad drie keer per dag, zo’n duizend keer per jaar. Komt u een beetje in de buurt? Of ik bid maar een keer per dag. Dan snijdt u zelf de navelstreng door. Als dat gebeurt sta je bloot aan de zonden en geef je maar al te makkelijk toe aan de zonden. Echt zonder het gebed kunnen we niets.

Nu zijn er gelukkig geen vorsten zoals toen in ons land. Die ene zonde die je koestert en geen afstand van wilt nemen. Zoveel bidden, ga ik dan niet herhalen? Die reclamemakers zullen het faliekant met u oneens zijn. Kracht van de reclame. Ik weet het ook wel, aan die gebeden van ons kleven gebreken. Maar daarmee staat het er toch niet hopeloos voor. Die Hogepriester in de hemel die bidt tot de Vader. Maar dat betekent niet dat wij niet hoeven te bidden. Ons gebed juist niet uitgeschakeld maar juist ingeschakeld. Als het goed is kun je als gelovige geen dag zonder gebed.

Wat doet Daniël als die hoort van dat gebed, stopt die dan met bidden? God meer gehoorzaam zijn dan de koning. Vraag 55 Heidelbergse Catechismus waarom heb je het gebed nodig? Voornaamste stuk van de dankbaarheid hetwelk God van ons eist. Niet vriendelijk verzoek maar van ons eist. Daniël bleef driemaal bidden in die bovenkamer. Wees uit naar Jeruzalem. Bad overeenkomstig het gebed van koning Salomo bij de ingebruikname van de tempel. Luister dan uit Uw vaste woning en luistert dan naar Uw volk.

Aanspraakplaats werd Jeruzalem wel genoemd. Bovenplaats. Ruimte afgezonderd van alles en iedereen. Hebt u zo’n ruimte in uw huis waar u bidt? De Heere Jezus spreekt over de binnenkamer. Vader die in het verborgene ziet zal het in het openbaar vergelden. Te midden van al die afgoderijen kon Daniël staande blijven. Alleen die binnenkamer? Nee, je kunt overal bidden. In auto, op bed maar oppassen dan dat je niet in slaap valt. Plaats waar je stil kunt zijn voor Hem. Daniël ongetwijfeld voorbede gedaan. Ongetwijfeld gepleit op de beloften. Beroep op het verbond dat de Heere had gedaan met Zijn volk. Zou u dat gedaan hebben? Terwijl Jeruzalem en de tempel in puin liggen. Je kunt het alleen maar doen als de Heere ervan weet.

Die vorsten ik zie ze sluipen. Daniël bidt. En ze gaan naar de koning. Die koning probeert ervan af te komen die wet volgens de wet van de Meden en Perzen. Daniël nog dezelfde in dezelfde dag in de leeuwenkuil. En omdat ze de koning niet vertrouwden nog een steen erop. Verzegeld. Doet met denken aan het graf van Jezus. Steen ervoor en nog een wacht erbij. Hier moet Hij blijven. Hier gaat het woord in vervulling: in de wereld zult u verdrukking hebben, maar Ik heb de wereld overwonnen.

Hoe kan het dat Daniël zo aan zijn einde komt? Nee, de Heere redt en sluit de muilen van de leeuwen toe. Vers 24. En Hebreeën 11. Door het geloof. Hier ziet u hoe machtige wapens het gebed is. Gaat niet altijd zo. Kerkgeschiedenis. Stefanus. Mensen op de brandstapel ten tijde van de Reformatie. Marteldood. Niet uit eigen kracht. Gebeden dat hun geloof niet ophoude. Door het geloof ook al is het zo klein als een mosterdzaadje, maar alleen door de kracht van de Heere.

Allemaal vragen zoals waarom Daniël toen wel, maar mij nu niet. Blijf je steken. Gaat niet in de eerste plaats om ons. Maar dat de Heere aan Zijn eer komt. Dat Daniël blijft leven. Darius gaat bekend maken dat iedereen moet beven voor de God van Israël. Hij redt, verlost in de hemel en ook hier op de aarde. Hij doet tekenen, Hij doet wonderen. Hij laat verkondigen en belijdt je het mee met Psalm 48: want deze God is onze God, mijn God, Hij zal ons geleiden tot de dood toe.

Amen.

 

Zondag 15 september 2024 – Nieuwe Kerk Putten, Holland – ds. B. de Borst – Schriftlezing Daniël 6