De vrucht van de Heilige Geest bestaat uit negen begaafdheden. Ze zijn gegeven aan de gelovigen om in de praktijk te brengen. Allen met uitzondering van lankmoedigheid zullen ook in de hemel zijn. De liefde is er en doet iets. De vrede is er. Ook is de gelovige getrouw en nederig in de relaties met anderen.
Galaten 5 vers 22: ‘Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid‘.
Negen begaafdheden gegeven door de Heilige Geest aan gelovigen
We beginnen met de liefde. De heiligheid van het leven. Wandelen in de Geest en niet vervullen de begeerten van het vlees. De lusten van het vlees doden. De Heilige Geest zal ons machtig ondersteunen met de negen onderdelen van de vrucht van de Geest.
Alle negen met uitzondering van een zal in de hemel zijn. Alleen de lankmoedigheid niet. Liefde. Vrede. Lankmoedigheid, niets om geduldig op te wachten. Barmhartigheid. Goedheid. En geloof, getrouwheid hier. Geduld, jezelf meester zijn.
Laten we een voor een bekijken. De vrucht van de Geest is liefde. We lezen het in 1 Korinthe 13. Paulus schrijft erover dat dit de grootste is. Liefde die actief is, die doet. Liefde die alleen maar gebaseerd is op emotie, is niets meer dan op zichzelf gericht.
Liefde doet iets. Bereikt iets. Het woord ‘charity’ hoewel ouderwets is behulpzaam. Kun je liefde meten? Ja, de mate van offer. Christus die kwam en Zichzelf gaf op Calvaries kruis. De straf die op ons lag voor de eeuwigheid op Hem. Die liefde kan niet gemeten worden.
Zo met onze liefde. Hoeveel doe je voor iemand die je liefhebt. En doorlopend. Is het liefde als het fijn is en dan irritatie dan vliegen mensen elkaar aan. Juist in die momenten van onenigheid dan juist de liefde verdiept. Sommige mensen kunnen geen correctie geven aan de man of vrouw of kinderen, maar kunnen het niet dan door hard zijn. Ze kunnen er niet kalm bij blijven. Liefde is zo fragiel.
Meet je liefde. Je zegt ik heb mijn vrouw, man lief. Hoe constant is het? We moeten tot God bidden en meer denken aan de andere partij. God danken voor gemeenschap, andere gelovigen. Prijzen we God ervoor? Dat helpt de liefde als een geestelijke gave.
De vrucht is liefde maar we moeten meewerken. Waardering voor anderen. Denk aan de daden van de andere die jou irriteert. Denk aan de toekomst, de eeuwige glorie zal ik met die persoon, als het een gelovige is, delen. Puriteinen noemen de liefde de grootste affectie.
Vreugde. Johannes 15 vers 11. Andere delen kunnen we ook naar kijken maar deze duidelijk genoeg. Je leest het Woord en je verheugt je erin en dat geeft Geest. Vreugde is een plicht. Verblijd u te alle tijd. Hier falen we. Iets heel teleurstellends vindt plaats en vreugde verdwijnt. En verdriet neemt het over. Je kunt verdrietige dingen niet voorkomen. En je moet ze voelen. Maar hier is de plicht voor christen om een weegschaal als het ware te dragen. In de ene het verdriet. En in de andere de vreugde van de Heere. Dan raken we niet uit balans.
We herinneren de dingen die Christus voor ons heeft gedaan. En we danken. Verblijd je in de Heere altijd. Ze erbij houden om niet naar beneden getrokken te worden. Het is zo verdrietig als een christen alle dingen zo goed weet, maar bij moeilijkheid er doorheen zakt. Daarom doet de zo ‘geestelijke’ christen het niet zo goed. Daarom moeten we altijd bidden en verheugd zijn.
De charismatische hebben een andere kijk hierop. Als ze bidden om uitzonderlijke gaven en in trans te komen door de Geest. Nee, nee. Bidden om de vreugde in de Geest. Je krijgt geen trans. Maar dit is het grote doel. We keren terug naar Galaten 5 vers 22.
Vrede. Terug naar het Johannes evangelie. Christus op weg naar Calvarie. Johannes 14 vers 27: ‘Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u; niet gelijkerwijs de wereld hem geeft, geef Ik hem u. Uw hart worde niet ontroerd en zij niet versaagd‘.
Hier is vrede. In staat om kalm te blijven. Vrede. Het is altijd gemeenschap met God en geen problemen in de geest. Vrede met God. In de wereld zult u verdrukking hebben. Deze dingen heb Ik gesproken dat u vrede zult hebben. Vrede tussen man en vrouw. Leden van het lichaam van Christus.
Lankmoedig. Terug in Galaten 5 vers 22. Geduld hebben sommige het in vertaald. Wel goed maar niet helemaal. Geduldig. Het is een vrucht van de Geest. Dood de leden van het vlees, dat moeten wij doen en de Geest komt erin mee.
Mildheid. Vriendelijkheid. De geest van het dienstknecht zijn. Bruikbaar voor God. Een goed woord is een daad van goedheid. Wat is nodig en je doet het. Ben ik een bruikbaar persoon. Ondersteunend.
Lukas 7 vers 11. Hij ging naar Naïn, uit Zijn richting. Voor een persoon. Vers 12. Een weduwe verloor haar enige zoon. Middel voor hulp. Zaligmaker ging uit Zijn richting om te tonen dat Hij de Zaligmaker is. En om te tonen de goedheid en vriendelijkheid. Je ziet het in zoveel verhalen, bijna ongemerkt. Vele voorbeelden van vriendelijkheid. Vers 37 en 38: ‘En ziet, een vrouw in de stad, welke een zondares was, verstaande, dat Hij in des Farizeërs huis aanzat, bracht een albasten fles met zalf. En staande achter Zijn voeten, wenende, begon zij Zijn voeten nat te maken met tranen, en zij droogde ze af met het haar van haar hoofd, en kuste Zijn voeten, en zalfde ze met de zalf‘.
Hij vond haar in die staat en conditie. Hij was op haar gericht. Lukas 8 vers 41. Je ziet het keer op keer de bijzondere vriendelijkheid van Christus van de mensen die Hij verkoos om Zijn vriendelijkheid te betonen. De goedheid van de Zaligmaker.
Terug naar Galaten. Goed te doen. Moreel goed. Iemand die goede dingen doet. Niet de onreine dingen aanraakt. Loyaliteit naar Christus. Naar man, vrouw. Loyaliteit naar de kerk en de klas. Getrouwheid. Ik heb geloof, ben je getrouw? Loyaal? Staat ik ervoor, bescherm ik. Als een ander roddelt over een andere gelovige. Getrouwheid bij de christen.
Vers 23. Zachtmoedigheid. Grieks voor vernedering. Je getuigenis is veel effectiever als je nederig bent. Waarom verliest iemand zijn temperament? Ik ben zo groot. Daar komt het van. Het is vaak een gebrek aan nederigheid. Het beste is te bidden als je een temperament hebt. Nederigheid is een groot middel.
Er is veel onderwijs, sorry om te zeggen, vanuit het Atlantische gebied. Via internet het onderwijs over het huwelijk. De man de baas te zijn. Ja, de autoriteit maar niet om bazig te zijn. Een grootspreker te zijn. Mensen klagen soms over de lijnmanager. Iets moet gedaan worden op een agressieve manier.
Pak die ziekte niet op als een christen. We vinden hier wonderbaarlijke dingen. De vrouw de emotie die de man mist. Hij apprecieert haar inzichten. En hij neemt het mee. Iemand die agressief is een zwakkeling in karakter.
De wereld heeft het compleet verkeerd. Het is omgekeerd. Kracht in zwakheid volbracht. Niet als een voetveeg leven. Maar voorzichtig zijn, wijsheid zoeken. Nederigheid. Het zal regeren in de hemel de nederigheid.
Matigheid. Zelfcontrole. Tegen de zodanige is de wet niet. We denken aan de Zaligmaker. We denken aan de apostel Paulus. De wereld mensen absoluut aanzien maar het zijn verschrikkelijke mensen. En agressief.
Zelfs van een prediker die getrouw is, kan het helemaal mis hebben over het huwelijk. ‘Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.’ Dit zijn de waarden. Moge de Heere ons helpen in deze dingen.
Amen.
Zondag 16 februari 2025 – Metropolitan Tabernacle Londen, Verenigd Koninkrijk – dr. P. Masters – Schriftlezing Psalm 92 en 1 Korinthe 13