De apostel Paulus roept de gelovigen in Galatië op om elkaar niet onnodig kritisch tegen te staan. Het leidt namelijk tot verwijdering en kan de gemeenschap breken. De gelovige wordt opgeroepen om te wandelen door de Geest en de begeerten van het vlees niet te volbrengen. De Heilige Geest woont in de gelovige. God werkt door Zijn Woord en Geest. Het komt aan op het onderzoeken van het Woord, het gebed, te reflecteren en hier aandacht voor te hebben.
Galaten 5 vers 15-16: ‘Maar indien gij elkander bijt en vereet, ziet toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt. En ik zeg: Wandelt door den Geest en volbrengt de begeerlijkheden des vleses niet’.
De overwinning van de gelovige over zonden
Graag kom ik tot vers 16: ‘Wandelt door den Geest en volbrengt de begeerlijkheden des vleses niet’. De gevallen menselijke natuur. Maar eerst dienen we vers 15 te behandelen. Vers 15: ‘Maar indien gij elkander bijt en vereet, ziet toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt’. Waarom heeft de apostel het hierover? De dwalingen van het Judaïsme. Dat Christus niet genoeg was. Joodse Proselieten worden, voldoen aan de Joodse ceremoniële wetten. Hij gaat er tegenin en zelfvertrouwen om zich te verzetten tegen het Judaïsme.
‘Maar indien gij elkander bijt en vereet, ziet toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt’. De situatie van het Judaïsme maakte dat men erg kritisch tegen elkaar was. Ook voor ons. Roddel. Als je elkaar bijt en vereet, interessante verwoording. Zoals het bijten van een hond en kat. Het is figuurlijk gesproken. Het verwondt. Het leidt tot verwijdering. Niets van elkaar maken. De reputatie van de ander wegdoen zodat er niets van de ander overblijft.
De gemeenschap verdwijnt. De Heilige Geest wijkt van je. Je kunt niet roddelen en dat verwachten. Spreek er openlijk met elkaar over. Hypocrisie. Het leidt tot terugtrekking van de Heilige Geest. Opgeroepen tot christelijke zorg tot elkaar.
Tyndale maakt het tweede deel van vers 16 een belofte in plaats van een opdracht wat ongebruikelijk is. ‘En ik zeg: Wandelt door den Geest en volbrengt de begeerlijkheden des vleses niet.’ Het is niet zo dat je immuun voor bent. Ze zullen er zijn. Maar de wandel betekent je zult ze niet implementeren. Tegenstaan. Niet vervullen. Niet uitdragen. De begeerten van het gevallen hart. Dat is wat de apostel hier bedoelt met het vlees.
Als je al half in de Geest wandelt, dan is de strijd al gestreden is het gezegde. Wat is ermee bedoeld? Charismatische manier. Voorzichtig zijn met generaliseren. Sommige, en ik denk dat ze nog steeds fout zitten, maar hebben hier aandacht voor. De meerderheid spreken in tongen. Een taal die je nooit geleerd hebt. Dat was een gave die er was toen de Schrift nog niet afgerond was. Maar niet vandaag de dag. Maar vandaag allerlei visioenen en mystieke dingen. Dat is wandelen in de Geest -nee dat is het niet. Een massieve misvatting.
Wandelen in de Geest is in de Bijbel uitgelegd. Wandelen in de Geest is niet het vervullen van de begeerten. Dit zeg ik: wandel in de Geest. Zo wat is het om te wandelen in de Geest? Ik geef een aantal punten uit de Schrift. Als we dit doen, zullen veel gezegend worden.
Het eerste is het onderzoeken van de Schrift. Laat ik het laten zien zonder teveel schriftverwijzingen. Geest en Schrift bijna inwisselbaar in sommige delen. Efeze, Kolossenzen. Lees het Woord. Stelt vragen. Achterin je Bijbel, in je gedachten. Is er iets van Christus? Eigenschap van God. Doctrine die ik miste in het snelle reden. Is er een les? Een verbetering, een aanmoediging? Is er iets van aanduiding over Gods plannen. Hoe kijk naar mijn leven in de wereld. We nemen die zaak en danken God er voor. Als je met het Woord interactie hebt, je wandelt in de Geest. Je geheugen van christelijke leiding. Door de leiding van de Heere.
Hoorde je over een christen, grote val? De belofte, alles om bewaard te blijven van die grote zonde. Het lezen van de Bijbel. Jezelf afzonderen. Heilig hen door Uw waarheid. Hogepriesterlijk gebed. Uw Woord is de waarheid.
Als tweede, en dit is vanzelfsprekend, een man of vrouw van gebed. Een lijst van categorie gebeden achterin je Bijbel. En dan komt het in je gedachten. Als eerste Hem prijzen. Dank u Heere voor mijn ziel gered te hebben. Nee, Almachtige God, Zijn eigenschappen Zijn heilige aanwezigheid. Hem eren en prijzen. Wat Hij heeft gedaan en doet. En dan onze zonden belijden. Vaak heel zwak. Wat heb ik gedaan vandaag?
Tot de Heere in komen met bekering, moet met een belofte zijn van gehoorzaamheid. En voorbede? Wie is op je lijst. We gaan niet zo rond en elkaar vragen maar zou goed zijn. Gered maar we hebben geen lijst van voorbede? We moeten voorbede voor anderen doen. En wat we nodig hebben. Er is veel te doen in gebeden.
Als derde naast gebed iets toevoegen wat soms gemist wordt. Besteed ik tijd om te reflecteren? Dit is een probleem vandaag de dag. Samenleving. Dit is een stad. Honderden jaren geleden mensen werkten hier handmatig. Mensen hadden tijd om te reflecteren. We lezen in een ‘dwaze tijd’. We lopen niet, rijden. Concentratie. Filippenzen. Reflect. Denk aan. We zijn niet dankbaar omdat we niet reflecteren.
De Heere heeft dit en dat gedaan. We reflecteren niet op Christus, op de Schrift, op wat we hebben gehoord. Neem elke dag meer tijd. Iemand vroeg vorige week hoe kan ik Christus meer liefhebben? Kan niet als je niet meer naar Hem kijkt. Reflecteert. Nadenkt. Zo reflectie is alles in het christelijk leven. Verwachting. Hoe vaak hebben we nagedacht over de dood en toekomstige glorie? In deze week, of vorige week, of vorig jaar. Te midden van een drukke familie en werk tijd voor reflectie. Deze dingen schatten voor je. Filippenzen 4 vers 6-9.
Het vierde heb er aandacht voor. Niet op de charismatische manier. ‘Ik heb vandaag een woord gehad.’ Woord met macht. Wel de Geest die bevestiging geeft. Niet zoals in charismatische bewegingen de Heere vertelde me dat de broeder/zuster een hypocriet bent -dwaze dingen gebeuren daar. Maar instructies. Hij brengt het vriendelijk in je gedachten dat je vergeten bent.
Iemand zo onvriendelijk, zo aanvalt. Maar voordat je reageert je geweten is aangeraakt. Gedraag als je een christelijke man, vrouw. Dat is de Heilige Geest die helpt. Om goede werken te doen om je daarin te helpen. Dat is de vierde categorie.
En daaraan verbonden bidt om zelfonderzoek. De Heilige Geest wil je helpen waar je je van te bekeren hebt. Om daar de dood op te schrijven. Dit is alles uit de Schrift. Romeinen 12: ‘Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst. En wordt dezer wereld niet gelijkvormig’. Je kent het gedeelte. Als je dit gehoorzaamt, zal Hij je helpen.
Ik geef nog snel een vijfde. Plannen en doelen. Heb je je dag, week geestelijk gepland. Je bent misschien een goede organisator. In je werk. Heb je het in het geestelijke ook gedaan? Devoties. Tijd voor reflectie. Wanneer dat doen? Deze zonde komt elke keer. Heb je een er prioriteit gemaakt voor speciale aandacht, doel in gebeden. Plannen en doelen. Ik heb me voorgenomen met de hulp van God veel te verbeteren.
En getuigen. Ik ben een nerveus persoon. De gelegenheden om te vertellen dat je een christen bent. Een gelegenheid te vertellen over een persoon die naar de kerk gaat. Om op een dag een woord in seizoen te spreken. Romeinen 12 vers 11. Je ziet, de charismatische doen niets van dit, sommige wel ik moet niet generaliseren. Geef me ‘leuke’ dingen. Wandelen niet in de Geest.
Je leest iets zwaars. Breng me op de knieën voor God. Maar lees ook een Psalm die je verheugt. Ik lees een boek in het Oude Testament. Maar lees ook iets van het Evangelie. Dit reik ik je aan. Wat is het te wandelen in de Geest. Kind in het onderzoeken van de Schrift, in gebed, met reflectie, met plannen en doelen.
Dan wandel in de Geest en niet vervullen de begeerten van het vlees. Ik sluit af met een Hymn van Isaac Watts, is niet in het boek.
‘Twas for my sins my dearest Lord
Hung on the cursed tree,
And groaned away a dying life
For thee, my soul, for thee.
O, how I hate those lusts of mine
That crucified my God!
Those sins that pierced and nailed his flesh
Fast to the fatal wood!
Yes, my Redeemer, they shall die,
My heart has so decreed;
Nor will I spare the guilty things
That made my Savior bleed.’
Wat een toewijding bij het wandelen in de Geest en het niet vervullen van de begeerten van het vlees.
Amen.
Zondag 2 februari 2025 – Metropolitan Tabernacle Londen, Verenigd Koninkrijk – dr. P. Masters – Schriftlezing Psalm 66 en Galaten 5 vers 14-26