De apostel Paulus verdedigt het Evangelie van vrije genade in zijn brief aan de christenen te Galatië. Het gaat om de rechtvaardiging door het geloof en niet door de werken van de wet. Het is de toegerekende rechtvaardigheid, de rechtvaardigheid die door Christus de Zoon van God is verdiend. 

Galaten 3 vers 1: ‘O gij uitzinnige Galaten, wie heeft u betoverd, dat gij der waarheid niet zoudt gehoorzaam zijn; denwelken Jezus Christus voor de ogen te voren geschilderd is geweest, onder u gekruist zijnde?’.

Rechtvaardig door het geloof

We vervolgen onze studie in dit weerzinwekkende boek in Galaten. Kerken in het huidige Turkije. Eerste zendingsreis daar geweest. Nu de tweede en schrijft vanuit Korinthe. Grote menigte mensen tot geloof gekomen. De zogezegd moederkerk in Jeruzalem. Maar zij waren Joden, valse leraren. Dat Christus niet genoeg was voor jullie heidenen. Je moet als Joden worden, Proselieten. Joodse ceremoniële wet volgen. Zonder dat kun je niet naar de hemel en gered worden.

De vrije genade onverdiend door gehoorzaamheid. Geloof in Christus als je Zaligmaker. Dat was niet genoeg en ondermijnd. Dwalingen. En nu dit hoofdstuk met alle redenen. Waarom de Galaten alleen het Evangelie moesten geloven. Ik tel zo’n vijftien redenen waarom de rechtvaardiging door het geloof is en niet door de werken. We behandelen ze niet alle vijftien en ik hoop dat het niet te technisch is. Je kunt het niet alleen innemen. Verder uitgewerkt in de Galaten in Griekenland.

O uitzinnige Galaten. Niet nadenkend. Het is geen belediging. Het is een feit. Je hebt niet nagedacht over de implicaties. Met wat je alreeds verstond. Het is dit onnadenkende wat het is in de kerken. Charismatische beweging. Punten gemaakt die tegen de Bijbel ingingen. En mensen accepteerden ze in vele kerken.

O uitzinnige Galaten zegt Paulus. Niet nagedacht wat het doet met je. Dwalingen. Onnadenkend. Sommige kerken elke nieuwigheid is geaccepteerd. Je hoort als het ware de apostel Paulus. O uitzinnige Galaten. Wie heeft u betoverd? Hij wist wel wie het waren. Maar meer wie zijn deze die dat gedaan hebben?

Denk erover wie zijn het? Die het Evangelie brachten en je ogende opende. Je bent helemaal veranderd. Zijn dit het? Nee, zij niet. Deze mensen hebben niets bereikt. Gaan de kerken rond en proberen Judaïsme in te brengen. Het wie is belangrijk. Wie heeft u betoverd? Ik moet haasten om naar de redenen te gaan.

Wie heeft zo duidelijk iets aan je laten zien? Je betoverd. Zo krachtig en overtuigend. Dat je gehypnotiseerd bent. Helemaal van streek gebracht. Het is geniaal wat is gebruikt bij de vertalers: betoverd. Dat is het effect. Je bent bezet hierdoor. Jezus Christus is overduidelijk je voorgesteld. Zo duidelijk geproclameerd.

Hij was voor je aan het kruis. De nagels. Bijna gevoeld. Zo duidelijk voor je gekruisigd als dat je daar was. Je bekeerde je van je zonden. Je zag je schuld. Zo’n diepe ervaring met Christus ontmoeten. Zo het is een krachtig begin. De eerste reden is meteen hier: Jezus Christus voor de ogen te voren geschilderd is geweest, onder u gekruist zijnde.

De tweede Persoon van de Godheid in het vlees gekomen om te lijden in jouw plaats. Je zag de leer van verzoening zo overduidelijk. Zaligheid uit genade door het geloof. De ceremoniële wet kon dat nooit. Wel wijzen op heiligheid. Voorbereiden op bekering en vertrouwen in God. Alleen de verzoenende dood van Christus. Dat is het eerste Christus duidelijk voorgesteld als gekruisigd.

Vers 2: ‘Dit alleen -niet alleen, er zijn wel vijftien reden- wil ik van u leren: hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs?’. Door de Geest een nieuw vermogen. Een verlicht geweten. Bewust van zonden. Wat een verandering. Hoe kwam de Geest? Door de wet, Joodse ceremonieën? Alleen maar beelden. Of kwam het door het Evangelie en dat te horen. Dat is een tweede reden.

Vers 3: ‘Zijt gij zo uitzinnig? Daar gij met den Geest begonnen zijt, voleindigt gij nu met het vlees?’. Mogelijk het punt dat de Judaïsten gebruikten. Je bent gekomen tot geloof en nu de werken. Door je inspanning. Je moet het afwijken. Ben je zo onnadenkend? Beginnen met de Geest en nu door de inspanningen van je eigen vlees? Het is zo absurd.

En nu een volgend argument. Vers 4: ‘Hebt gij zoveel tevergeefs geleden? Indien maar ook tevergeefs!’. Er is hoop zegt de apostel. Wanneer je komt tot Christus lijd je. Het eerste is overtuiging van zonden. Het ene moment je voelt je zo goed en dan voel je je falen voor God en vleselijk zijn, geen geestelijk leven. Geen hoop op eeuwig leven. Je trots naar het stof gebracht. Dat is iets wat je lijdt. Overtuiging van zonden, pijnlijk. Heb je het alles tevergeefs geleden? Ze leden andere dingen. Verloren hun baan.  Relaties eindigden. Uiterlijk tegenstand uit hun huizen gezet. De wreedheid van de anderen om je heen. Heb je dit alles tevergeefs geleden? Wat een dwaasheid, God is erin.

En dan een vijfde reden. Vers 5: ‘Die u dan den Geest verleent, en krachten onder u werkt, doet Hij dat uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs?’. Gaat niet om een andere prediker. Het woord Hij verwijst naar God. De Vader zendt de Geest. Of vertaald met doet wonderen in je. Beide is juist.

Wat zijn deze wonderen? Sommige zeggen dat de apostel genas. God gaf het als een teken dat Paulus waarlijk een apostel was. En anderen de Joden. Spreken in tongen in andere talen wanneer Joden aanwezig waren. Zij hadden mogelijk wonderlijke dingen. Komt het door het Evangelie of door de Joden? Het is een ander argument: blijf bij de genade en geen Joodse ceremoniën.

Doet God dit door de werken van de wet of door het horen van het Evangelie en gelovig aannemen. Natuurlijk door het Evangelie en het geloof.

Vers 6: ‘Gelijkerwijs Abraham Gode geloofd heeft, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend’. Het boek Genesis aangehaald. Abraham geloofde God en het is hem gerekend tot rechtvaardigheid. Joden zeggen door Abraham. Nee, door het geloof. Gerekend tot rechtvaardigheid.

Iemand die een boek heeft met alles wat er op voorraad is in opgenomen. Abraham’s geloof was geen rechtvaardigheid. Abraham geloofde en dat maakte hem rechtvaardig. Nee het is toegerekend als dat hij rechtvaardig was. Het is Christus’ rechtvaardigheid. Abraham’s geloof in Christus was het tot rechtvaardigheid gerekend. Zie je het punt het woord toegerekend is belangrijk.

Het is niet het geloof dat rechtvaardig maakt. Niet de ceremoniële wetten. Het is toegerekend door het geloof. Hetzelfde bij ons. Misschien twintig jaar geleden bekeerd. Af en toe gevallen. Niet door wat je gedaan hebt. Levenslang afhankelijk van het rechtvaardige bloed van Christus. Deze Judaïsten leken dat niet te begrijpen.

De zevende reden wij zijn afkomstig van Abraham. Vers 7: ‘Zo verstaat gij dan, dat degenen, die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn’. Nee, niet door de werken. Je bent ook kinderen van Abraham. Je bent meer zoals Abraham. Je hebt het geloof op Christus gericht net als Abraham deed.

Achtste reden. Vers 8: ‘En de Schrift, te voren ziende, dat God de heidenen uit het geloof zou rechtvaardigen, heeft te voren aan Abraham het Evangelie verkondigd, zeggende: In u zullen al de volken gezegend worden’. Op vier plaatsen in Genesis. Joden en heidenen gered door het bloed van Christus. Christenen gered uit elk land en natie. De eerste vijf boeken van Mozes waren een boek. Het eerste Genesis.

Je bent net als Abraham. Vers 9: ‘Zo dan, die uit het geloof zijn, worden gezegend met den gelovigen Abraham’. Maar wat dan met de wet waar de Judaïsten over spreken? De tiende reden. ‘Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen’.

De wet te houden maar niet tot zaligheid. God is heilig. De wet veroordeelt. Vervloekt is een iegelijk die niet blijft in het boek van de wet om dat te houden. Je moet alles heel je leven volmaakt hadden om voor God te kunnen staan. Maar je kunt dat niet. Hoe dwaas van de dwaalleraars om te denken dat je dat kunt. Hoeveel hebben we de vrije genade van God nodig?

Vers 11: ‘En dat niemand door de wet gerechtvaardigd wordt voor God, is openbaar; want de rechtvaardige zal uit het geloof leven’. Oude Testament aangehaald. Gerechtvaardigd voor God. Vers 12: ‘Doch de wet is niet uit het geloof; maar de mens, die deze dingen doet, zal door dezelve leven’. Maar niemand kan dat.

‘Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt. Opdat de zegening van Abraham tot de heidenen komen zou in Christus Jezus, en opdat wij de belofte des Geestes verkrijgen zouden door het geloof’. Ik heb tijd om met dit vijftiende vers te spreken. ‘Broeders, ik spreek naar den mens: zelfs eens mensen verbond’, zakelijke overeenkomst, een menselijke. ‘Dat bevestigd is, doet niemand te niet, of niemand doet daartoe’. Niemand zegt dat bestaat niet. Menselijke leven is ervan afhankelijk en de samenleving.

Waar heeft de apostel het over? Een document zo vast dat het onveranderlijk. Vers 16: ‘Nu zo zijn de beloftenissen tot Abraham en zijn zaad gesproken’. Dat hij een ontelbaar nageslacht heeft. Door dat Zaad. Sterker dan een aards document. God zweert als het ware bij Zichzelf. Een verbond van redding. Van zaligheid. Dat God genadig vergeeft. Het verbond was gemaakt tussen de leden van de Godheid. Ik geef je mensen van alle eeuwigheid. Als je lijdt in hun plaats. Door je volmaakte leven op aarde. Het verbond is voor ons ten nut. Gesloten met Abraham.

Het tweede deel van vers 16: ‘Hij zegt niet: En den zaden, als van velen; maar als van een: En uw zade; hetwelk is Christus’. Het Zaad van Abraham is Christus. Hoe zit het met ons? Christus is het Zaad en wij zijn gered als we geloven in Hem. Onder Zijn vleugels. Gered door genade. God maakte een verbond zo vast en sloot het met Abraham. Het Zaad en dat is Christus en allen die in Hem geloven zijn in het Zaad.

Zo zegt Paulus laat de Judaïsten niet claimen dat ze het zaad van Abraham zijn. Jij bent het. Biologisch ja. Maar in de taal van de Bijbel is het Zaad van Abraham Christus. Een kind van Abraham als je hetzelfde geloof hebt. Niet als je letterlijk van hem afstamt. Dat is de taal die de apostel gebruikt.

Zaligheid is door genade alleen. Vele jaren geleden nu was een man grootste evangelist in die tijden. Over de wereld. In de Verenigde Staten en in dit land. Preekte over Christus. Uit de kerken vele mensen. Een aardige man en een bijzondere prediker. Maar zijn boodschap een beetje teveel zoals Judaïsme. Je moet je bekeren. Wat betekent bekeren? Hij zei het letterlijk juist maar onjuist volgens de Bijbel.

Je moet je omkeren. Maar je kunt het niet. Je moet Hem vragen. Dat is niet de betekenis van bekering. Vele gingen al naar de kerk. Verdriet over zonden. Ze lazen dat erin. Mogelijk de grote van de menigte en duizenden zongen hymns hielpen hen om serieus over bekering te zijn.

Je kunt het doen met een beetje hulp van God. Zoals de Judaïsten. Het is niet vreemd dat duizenden naar voren liepen en Christus aannemen. Maar weinigen kwamen naar de kerken. In de jaren ‘50. In Glasgow. Duizenden namen een beslissing over bekering. Nadien zei iemand niemand van hen gekomen naar de kerk. Geloof in Christus. Ga met berouw naar God. Mijn zonden en verzoening. Dat is het belangrijkste. Zonder dat kun je nooit gered worden.

Amen.

Zondag 10 november 2024 – Metropolitan Tabernacle Londen, Verenigd Koninkrijk – dr. P. Masters – Schriftlezing Psalm 90 en Galaten 3 vers 1-14