De oude Simeon was een belofte gedaan door God dat hij niet zou sterven voordat hij het Kind Jezus zou hebben gezien. Op de dag dat Jozef en Maria met het Kind Jezus komen, dan neemt hij het Kind in handen en looft God. Met zijn eigen ogen heeft hij Gods zaligheid -Christus de Zaligmaker- gezien.

Lukas 2 vers 30: ‘Want mijn ogen hebben Uw zaligheid gezien’.

Wachten op vrede

Ik weet niet of er iemand is die je heel graag wilt ontmoeten. Voor mij mensen van een muziekgroep. Staan in de top 5 van Spotify lijst wat ik heb geluisterd heb en bij mijn zoon zelfs op de eerste plaats en daar was ik blij mee. Het probleem ze worden ouder. De jongste is 75 jaar.

Iemand die je gaat ontmoeten voordat je sterft. Dat is vandaag in het verhaal van Simeon en Anna. Is dat niet het verhaal van Kerst? Niet voor een man maar voor een volk. Het verhaal begint met Jozef en Maria die naar de tempel gaan. twee redenen. Eentje heel duidelijk. Die andere iets meer cryptisch.

De eerste is het voorstellen van Jezus in de tempel. Niet zoals wij baby’s opdragen. Het tweede is de onreinheid van de moeder na het baren van een kind. Maria was onrein. Gelukkig zijn de dingen nu wat anders. Ik geef het de man te doen die nu tegen zijn vrouw zegt na het baren van een kind dat ze onrein was.

Ze konden geen lam betalen. Dan was twee duiven ook toegestaan. Het was een arm gezin. Jezus was niet geboren met een gouden lepel in Zijn mond. Simeon verwachtte de wederoprichting van Israël. Van Europa [verspreking -red]. Soms denk ik Europa heeft herstel nodig. Wat was het herstel van Israël? Gingen tot God en keerden zich van God af en gingen tot God en keerden zich weer van God. Israël onder de regering van de Romeinen nu. Wat was de verwachting?

Jesaja 40 vers 1-2: ‘Troost, troost Mijn volk, zal ulieder God zeggen. Spreekt naar het hart van Jeruzalem, en roept haar toe, dat haar strijd vervuld is, dat haar ongerechtigheid verzoend is, dat zij van de hand des Heeren dubbel ontvangen heeft voor al haar zonden’.

Simeon was uniek. Hem was het beloofd door God dat jij gaat het zien. En we zijn op het moment dat dit gaat gebeuren. Ik denk dat het aan de mensen daar in het voorhof van de tempel voorbij is gegaan.

Maria is bevestigd door Zacharias en Elizabet. En de engelen in de nacht bij de herders maar dat heeft Maria niet gezien. En nu Jozef en Maria bij Simeon. Lukas 2 vers 30-32: ‘Want mijn ogen hebben Uw zaligheid gezien. Die Gij bereid hebt voor het aangezicht van al de volken. Een Licht tot verlichting der heidenen, en tot heerlijkheid van Uw volk Israël’.

Jozef en Maria wisten dat de geboorte van Jezus een grote zaak was. Het gaat ons allen aan, iedereen uit het verleden en iedereen in de toekomst. Simeon zegt iets wat Maria zal hebben getroffen. Lukas 2 vers 33-35: ‘En Jozef en Zijn moeder verwonderden zich over hetgeen van Hem gezegd werd. En Simeon zegende henlieden, en zeide tot Maria, Zijn moeder: Zie, Deze wordt gezet tot een val en opstanding veler in Israël, en tot een teken, dat wedersproken zal worden. (En ook een zwaard zal door uw eigen ziel gaan) opdat de gedachten uit vele harten geopenbaard worden’.

Dit is niet wat een moeder wil horen bij de geboorte van een kind. Een opstanding voor velen tot zaligheid en een val voor anderen. We zien in Simeon’s woorden dat wat aan het kruis gebeurde. Door een zwaard doorstoken. En dat in de ziel van Maria.

Het verhaal gaat verder met vreugde. Anna. Ik voel voor haar en de onbekendheid. Ze had een audience die alleen maar uit God bestond. Ze was getrouwd geweest maar lang weduwe. Ze was in de tempel nacht en dag. Ik weet niet of ze het van Simeon gehoord.

Ze wist meteen dat het waar was wat Simeon zei: dit is waar, dit is de Zaligmaker. Wat de engelen zeiden: Ere zij God in de hoge en vrede op aarde in de mensen een welbehagen. Als Simeon de profeet was, was zij de verteller.

Simeon betekent ‘harkening’, intens luisteren. Zoals uit ‘Hark the herald angels sings’. Anna betekent genade. De onverdiende genade van God. We ontvangen wat we niet verdiend hebben.

De dochter van Fanuël. Hoe opmerkelijk specifiek. Van Simeon lezen we geen geslachtsregister. Wat is gaande? Mijn instinct volgde ik en lette ik op wat de naam betekent? Het gezicht van God. En uit de stam van Aser: gezegend.

Ik wil eindigen met drie dingen die tot mij spreken met Kerst. Kerst is een herinnering dat Jezus Zijn beloften houdt. In het werk vaak in een e-mail eindig je met zoals beloofd is. God heeft het herstel van Israël beloofd en heeft het gedaan. Dat je zonden niet te groot zijn en Zijn kruis dat kunnen bedekken. Er zijn zoveel beloften in de Bijbel. God houdt Zijn beloften en zelfs nu.

Het tweede. Kerst is een tweesprong in de wereld geschiedenis. Ziende wat nu gaande is, met politieke ontwikkelingen. En Anno Domini. We leven in het jaar van de Heere. Jezus kwam in de wereld, niet alleen die van Simeon en Anna. Ook die van ons. Ik put er hoop uit.

Het derde is dat Kerst een tijd van dankbaarheid en vreugde is. Kijk naar de commercie met de vreugde erbij. Maar het gaat om een tijd van vreugde dat Jezus kwam. De geboorte van Jezus. Niet de vreugde van het seizoen. Maar ga naar het boek van Simeon en Anna. Onze ogen hebben Zijn zaligheid gezien. Dat is mijn boodschap voor Kerst. Niet omdat het Kerst is maar wat we vieren.

Jezus zien. Ik begon met de vraag of je iemand wilt zien. Bedenk ja Hij was een historisch figuur. Het gebeurde. Maar veel meer dan dat. Hij kwam om te sterven. Geboren om wedergeboorte te geven. We willen in vreugde zeggen met Anna die er vol van was.

Ik wil afsluiten met de zegen uit Numeri. De Heere zegene u, de Heere behoede u, de Heere schijne met Zijn aangezicht over u en geve u vrede. Omdat Hij het deed, Hij gaf vrede.

Amen.

 

Tweede Adventszondag 8 december 2024 – Redeemer Grace Geneva Versoix, Zwitserland – D. Grebert – Schriftlezing Jesaja 9 vers 2, 6-7, Hebreeën 9 vers 27-28 en Lukas 2 vers 22-40